PDA

Vis full versjon : Obd 1 eller 2 ?



goe
07/09/10, 22:07
Som sagt, på en volvo 850, hvordan kan jeg fort finne ut av om hele eller deler av nettet i bilen er fra obd 1 eller 2 system ?

Nilsebu
07/09/10, 22:20
Er det en liten boks rett til høyre for venstre framlys som du kan lesa av feilkoder med så er det OBD 1. Står det OBD2 på dekselet under askebegeret / myntholderen så er det OBD2. Vertfall det jeg har fått med meg ;)

sanderturbo
07/09/10, 22:23
HELE nette må jo være samme type! Vis du har en volvo 850 FØR 96, så har du obd1! Etter 96 kom obd2!
Det blir ett hælvette og bytte om dette! siden obd2 IKKE passer inni bilen!
Du kan bruke obd1 på en v70 motor, eller en motor etter 96!
Men da må motoren din være den samme som den nye!

goe
07/09/10, 22:29
hadde det vært så enkelt så hadde jeg bytta motor allerede... men jeg har to forskjellige biler ! har lyst til å prøve å bygge om.. derfor jeg spør etter litt hjelp ;)

mrstfu
07/09/10, 22:45
Er det en liten boks rett til høyre for venstre framlys som du kan lesa av feilkoder med så er det OBD 1. Står det OBD2 på dekselet under askebegeret / myntholderen så er det OBD2. Vertfall det jeg har fått med meg ;)

diagnoseboksen er en todelt plastboks rett bak HØYRE lykt, altså på passasjersiden. sitter ved siden av spylerveskepåfylling.

Nilsebu
07/09/10, 22:49
diagnoseboksen er en todelt plastboks rett bak HØYRE lykt, altså på passasjersiden. sitter ved siden av spylerveskepåfylling.

Blir samme lykt.. bare du står bak bilen og jeg ser oppi motorrommet :P

Morgis
07/09/10, 22:50
selve motorledningsnettet er så og si likt.
der kan du dele kontakten ved ECU og bytte derfra.
Fra ECU og inn i bil, er det helt forksjellig.

Har du en multikontakt under myntholderen under askebegeret, eller under midtarmlenet, har du OBDII.

Har du OBD1, har du manuell feilkodeleser i motorromet bak passasjer hovedlykten (ved ECU boksen / spylevæsketanken)

mrstfu
07/09/10, 22:52
Blir samme lykt.. bare du står bak bilen og jeg ser oppi motorrommet :P

ikke spesifikt nok vetti... er han uheldig river han fra hverandre batteri, luftfilterboks, og begynner halvveis på girkassa før han skjønner at han tok feil.:D

kirkis
08/09/10, 15:41
selve motorledningsnettet er så og si likt.
der kan du dele kontakten ved ECU og bytte derfra.
Fra ECU og inn i bil, er det helt forksjellig.
OBD1 tar speedometersignal fra girkassa og OBD2 fra ABS modulen.
Og går ikke ledningen til speedometersignalet på OBD1 gjennom selve motornettet? Hvis det blir du manglen speedometersignal hvis du deler ved ECU.

Morgis
08/09/10, 16:37
jo det stemmer.
men en rask fiks er denne: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=43