PDA

Vis full versjon : AWD; sprekker i gummiopphenget til mellomaksel-lager.



Tore
07/09/10, 20:01
Har jekket opp bilen i garasjen og kjørt hjulene litt fritt for å sjekke om små vibrasjoner kunne komme fra mellomaksel eller drivaksel i dag, men alt jeg så som ikke gikk som det skulle var høydekast i en felg foran og en bak.

Mye lyder når man kjører hjulene fritt; det kobler litt inn og ut og tracksen gikk litt amokk, men lampa slukket igjen når jeg fikk satt bilen på bakken og kjørt en tur :-)

Men jeg sjekket lageret til mellomakselen og ser at gummien som holder lageret har begynt å sprekke (morkne). Når jeg henger i mellomakselen slik at den trekkes ned ser det slik ut (bilde tatt bakfra):
http://forumbilder.se/images/06201085844PM8222.jpg

Forfra kan jeg ikke se noe galt med gummien:
http://forumbilder.se/images/f9201090033PM53ca.jpg

Kan ikke se at denne gummien/lageret er byttbart?

Er det bare å spare til ny mellomaksling, kan den evt sendes inn til fiksing, eller er dette helt normalt og bare jeg som bekymrer meg unødig?

ChrML
07/09/10, 20:36
Regner med at det er samme opplegget som på 940. Du plukker ned mellomakselen med lageret på. Mellomakselen er 2-delt så du kan dra splinesa frahverandre ved lageret der. Det kan hende det er lettere å bare skru fra en av delene og dra den ut fra den andre delen som henger igjen på bilen, men det ser du. Merk opp hvor de to delene står i forhold tilhverandre først i tilfelle så du slipper å prøve alle veier etterpå for å se hvilken vei den passer. Noen mellomaksler passer alle veier, men de bør absolutt stå nøyaktig der den var pga balanseringen.


Når du har delt mellomakselen kan du dra av foringen fra lageret. Dra av lageret og presse på nytt med tilhørende støvringer. Hvis du skal overhale denne trenger du ny foring, lager og støvringene som sitter på hver side. Koster sikkert rundt 1000 kr for dette. Hvis du skal ha et verksted til å gjøre det blir du nok fakturert en time hvis det tar like lang tid som på 940. Veit en mekaniker jeg kjenner brukte ca 20 minutter på dette.


Men foringen ser egentlig ikke så veldig sliten ut etter mine øyne. Halvslitt kanskje. Hvis du henger deg i akselen eller dytter den i forskjellige retninger, returnerer den til midten da? Har sett en del værre mellomakseloppheng som ikke har vibrert.

Morgis
07/09/10, 20:40
Desverre kan ikke det lageret byttes.
Men syntes nå ikke den foringen så dårlig ut..

Snakk med per turbo ang mellomakselen. Han har et lite triks på lur der :)

ChrML
07/09/10, 20:47
Desverre kan ikke det lageret byttes.
Men syntes nå ikke den foringen så dårlig ut..

Snakk med per turbo ang mellomakselen. Han har et lite triks på lur der :)
Kan man ikke bytte foringen eller uten å bytte mellomaksel? :eek:

HAS
07/09/10, 21:02
Mener å ha hørt at Uni-kardang i oslo kan fikse awd mellomaksler. Ring dem å hør.

Tore
07/09/10, 21:16
Da håper jeg Morgis'en har rett i at det ikke ser så ille ut; det ser ut til at det bare er en liten sprekk i ytre sjikt av gummien, og at når jeg trekker akslingen ned slik at jeg får denne til å sprike så ser man det vel siden gummien i sprekken er svart og fin mot den går utenpå. Jeg har bare en egen evne til å bekymre meg for alt som kan være et potensielt problem :-) Særlig siden jeg bor vel langt unna Oslo til bare å svinge innom uni-kardang...

Per Turbo
08/09/10, 11:16
Kan komme med min erfaring her

På bilene fra 850 og oppover er lageret vulkanisert på akselen, og kan ikke byttes. Volvo leverer kun ny mellomaksel, til 10.000++++
Dette har vært ett gnagsår for Volvokunder lenge, og det er ingen andre løsninger på dette. Mange har derfor kjøpt brukte, fra Svergie eller nye i Sverige for å spare litt.

Men det er ingen grunn til bekymring så lenge du ikke merker noen vibrasjoner og ulyder fra drivverket. Er lageret så slitt at det blir slakk i lageret så vil det vibrere/romle under kjøring. Det var slik jeg merket meg det. For alt slikt ble borte når jeg tok av mellomakselen. BARE HUSK Å MARKER PÅ KNUTENE HVORDAN DE STÅR PÅ HYLSENE om du skal ta den av! Så du får skrudd den på igjen riktig :)

Jeg kom i kontakt med en hos Uni Kardan på Lørenskog som nå sa at de kunne fikse Volvo mellomakslinger. Det er ingen billig fornøyelse dette heller.

Leverte min og fikk den mellomakslingen fikset. Det ble nytt kryss som er utbyttbart, for det er det ikke opprinnelig, og så satte han på ett mellomlager fra XC90, som er litt større og kraftigere. Så ble alt sveiset sammen og balansert opp. Funker utmerket på min ihvertfall. :)

Og Tore, med AWD bil så har du alltid potensielle problemer :p

Ola Hagen
08/09/10, 21:12
Kan komme med min erfaring her

På bilene fra 850 og oppover er lageret vulkanisert på akselen, og kan ikke byttes. Volvo leverer kun ny mellomaksel, til 10.000++++
Dette har vært ett gnagsår for Volvokunder lenge, og det er ingen andre løsninger på dette. Mange har derfor kjøpt brukte, fra Svergie eller nye i Sverige for å spare litt.

Men det er ingen grunn til bekymring så lenge du ikke merker noen vibrasjoner og ulyder fra drivverket. Er lageret så slitt at det blir slakk i lageret så vil det vibrere/romle under kjøring. Det var slik jeg merket meg det. For alt slikt ble borte når jeg tok av mellomakselen. BARE HUSK Å MARKER PÅ KNUTENE HVORDAN DE STÅR PÅ HYLSENE om du skal ta den av! Så du får skrudd den på igjen riktig :)

Jeg kom i kontakt med en hos Uni Kardan på Lørenskog som nå sa at de kunne fikse Volvo mellomakslinger. Det er ingen billig fornøyelse dette heller.

Leverte min og fikk den mellomakslingen fikset. Det ble nytt kryss som er utbyttbart, for det er det ikke opprinnelig, og så satte han på ett mellomlager fra XC90, som er litt større og kraftigere. Så ble alt sveiset sammen og balansert opp. Funker utmerket på min ihvertfall. :)

Og Tore, med AWD bil så har du alltid potensielle problemer :p


hvor mye måtte du ut med for å få uni kardang til å gjøre denne jobben?

er jo kanskje verdt det siden du kan bytte kryss senere ettersom de gjør den om til utbyttbart kryss?

960T6
08/09/10, 21:13
Kan komme med min erfaring her

På bilene fra 850 og oppover er lageret vulkanisert på akselen, og kan ikke byttes. Volvo leverer kun ny mellomaksel, til 10.000++++
Dette har vært ett gnagsår for Volvokunder lenge, og det er ingen andre løsninger på dette. Mange har derfor kjøpt brukte, fra Svergie eller nye i Sverige for å spare litt.

Men det er ingen grunn til bekymring så lenge du ikke merker noen vibrasjoner og ulyder fra drivverket. Er lageret så slitt at det blir slakk i lageret så vil det vibrere/romle under kjøring. Det var slik jeg merket meg det. For alt slikt ble borte når jeg tok av mellomakselen. BARE HUSK Å MARKER PÅ KNUTENE HVORDAN DE STÅR PÅ HYLSENE om du skal ta den av! Så du får skrudd den på igjen riktig :)

Jeg kom i kontakt med en hos Uni Kardan på Lørenskog som nå sa at de kunne fikse Volvo mellomakslinger. Det er ingen billig fornøyelse dette heller.

Leverte min og fikk den mellomakslingen fikset. Det ble nytt kryss som er utbyttbart, for det er det ikke opprinnelig, og så satte han på ett mellomlager fra XC90, som er litt større og kraftigere. Så ble alt sveiset sammen og balansert opp. Funker utmerket på min ihvertfall. :)

Og Tore, med AWD bil så har du alltid potensielle problemer :p

og det kosta...?

Per Turbo
09/09/10, 11:00
Prisen jeg fikk var veldig god siden det gikk via kjente, så vet ikke hva det vil koste egentlig. ;)