PDA

Vis full versjon : 850 soter og bruker mye bensin...



Teletubby
14/01/10, 18:38
Hei

Gjelder er en volvo 850 1996-mod 2.5 20V

Sliter med at bilen bruker mye bensin og soter mye. Den også druknet ved vanlig kjøring(tok ut pluggene etterpå og de var våte)
Får feilkode om at lambda-signalet har feil verdi, efi-212.

Hvis jeg kobler ut lambda-sensorene blir den bedre. Bruker fortsatt mye bensin, men er kjørbar hele tida og soter mye mindre.

Har skiftet lambda-sondene(flere ganger), plugger, pluggledninger og luftmendgemåler.

Noen som har noen tips om hva jeg kan sjekke? Eller noen som har vært borti noe lignende?

mvh
teletubby

TeamBørnOut
14/01/10, 18:39
fordelern

jonass
14/01/10, 18:50
når kom problemet? kan også være tempsensor, skjønner ikke hvorfor jeg sier dette så ofte men har inntrykk av at det ofte er den

Slettmyr
14/01/10, 19:09
Hei

Gjelder er en volvo 850 1996-mod 2.5 20V

Sliter med at bilen bruker mye bensin og soter mye. Den også druknet ved vanlig kjøring(tok ut pluggene etterpå og de var våte)
Får feilkode om at lambda-signalet har feil verdi, efi-212.

Hvis jeg kobler ut lambda-sensorene blir den bedre. Bruker fortsatt mye bensin, men er kjørbar hele tida og soter mye mindre.

Har skiftet lambda-sondene(flere ganger), plugger, pluggledninger og luftmendgemåler.

Noen som har noen tips om hva jeg kan sjekke? Eller noen som har vært borti noe lignende?

mvh
teletubby


fordelern

Kan jo høres ut som den ikke tenner som den skal, så da ken det jo være fordeleren :)

Teletubby
14/01/10, 19:13
når kom problemet? kan også være tempsensor, skjønner ikke hvorfor jeg sier dette så ofte men har inntrykk av at det ofte er den

Jeg var innom volvo-forhandleren og fikk de til å lese av feillageret o.l. Mekanikeren mente at hvis det hadde vært noe feil på tempføleren ville det bli lagret feilkode. Han leste også av signalet fra lambdaen, viste 0,5 volt(skal variere mellom ca 0,9 og 1,0 volt). Temperaturen i instrument er også normal, mener det er bare en tempføler på denne motoren.

Lampa lyste når jeg kjøpte bilen, men forbruket har bare økt etterhvert. Prøvde å bytte lambdasondene uten at det hjalp.

Teletubby
14/01/10, 19:14
Kan jo høres ut som den ikke tenner som den skal, så da ken det jo være fordeleren :)

Har skiftet fordelerlokket, men skal prøve å sjekke fordeleren og..

Takk for tips:)

Tore
14/01/10, 19:16
Bare en tempsensor her, så om instrumentet ser ut til å vise korrekt så er det nok noe annet som er feil ja.

Morgis
14/01/10, 20:11
har du slettet feilkodene samtidig som du har skiftet til nye plugger?

Mine plugger ble druknet etter første oppstart av bilen min etter ombygging. Kjørte et stykke, men den gikk ikke noe bedre. renset pluggene, prøvde igjen. ingen forbedring.
Kjøpte nye plugger, monterte. gikk som ei klokke og det har den gjort i 1år siden :)

Teletubby
14/01/10, 21:05
har du slettet feilkodene samtidig som du har skiftet til nye plugger?

Mine plugger ble druknet etter første oppstart av bilen min etter ombygging. Kjørte et stykke, men den gikk ikke noe bedre. renset pluggene, prøvde igjen. ingen forbedring.
Kjøpte nye plugger, monterte. gikk som ei klokke og det har den gjort i 1år siden :)

Har ikke prøvd det nei, skal prøve å få gjort det i helga.:)

Teletubby
18/01/10, 21:49
har du slettet feilkodene samtidig som du har skiftet til nye plugger?

Mine plugger ble druknet etter første oppstart av bilen min etter ombygging. Kjørte et stykke, men den gikk ikke noe bedre. renset pluggene, prøvde igjen. ingen forbedring.
Kjøpte nye plugger, monterte. gikk som ei klokke og det har den gjort i 1år siden :)

Prøvde dette uten forskjell.. Bilen gikk ujevnt, sotet og det luktet bensin. Så trakk jeg av stikkeren på fremre lambdaen, ga gass(blåste ut sot) og da var den normal:confused:


Men hvordan vil bilen oppføre seg om det monteres en lambda som ikke passer(feil artikkelnummer)?
Jeg fikk tak i en sensor på ebay, denne skulle fungere på alle 850. Men ser på mekonomen at de har to forskjelllige typer, for biler produsert før og etter 08.1996.

Morgis
18/01/10, 22:17
da blir det fort feil.. lamdaen gir helt feile verdier..
Samme om man kjøper LMM med feil artikkelnr. Gir feil verdier, og bilen kan gå urent og lite effektivt.
Tror sannsynligheten din er MEGET stor for at det er lamdaen din som er feil. rett og slett.
Kanskje lurere å koble den ut, å la bilen gå i noe nødmodus inntill du får riktig lambda.

Ang lamda før og etter 96, tviler jeg på.
Jeg bruker lamda fra 97mod på min 95mod. Fungerer fint. men da kan det også være at dem hadde samme delnummer..

Teletubby
05/02/10, 23:41
Sender denne til topps igjen da jeg fortsatt sliter med dette problemet..

Har igjen testet en ny lambda, men bilen ble oppførte seg likedan. Vil da tro at det ikke er lambdaen som er feilen


Hvordan vil den oppføre seg om bensintrykket er feil? Er det noen måte og kontrollere drivstoffregulator uten å henge på måleur(har ikke tilgjengelig)?

Slettmyr
06/02/10, 00:09
Kan jo ta av registerdekslet og sjekke om registret er rett.... at det ikke står F.eks 1 eller 2 tenner feil. :)

Testdriver
07/02/10, 12:54
Har du sjekket rotoren i fordeleren?

Teletubby
07/02/10, 13:24
Kan jo ta av registerdekslet og sjekke om registret er rett.... at det ikke står F.eks 1 eller 2 tenner feil. :)

Har fått sjekket registret idag, å alt ser ut til å stemme..

Men takk for tipset

Teletubby
07/02/10, 13:28
Har du sjekket rotoren i fordeleren?

Selve rotor'n er skiftet, samt fordelerlokk.

Ser også ut som alle pluggene har lik gnist, det er hvertfall ikke noen forskjell på noen av pluggledningene..

bortstun
09/02/10, 15:40
Du kan sjekke kompresjon på alle cyl. Hadde nesten samma symptomer på min å da var det et stempel som faktisk hadde tatt kveld. Ellers kan det være dyser som ikke er helt friske..For hvis dysen ikke lukker ordentlig vil det renne hele tiden av den, med høyt forbruk og soting som resultat. Bare et forslag.

Teletubby
09/02/10, 17:50
Du kan sjekke kompresjon på alle cyl. Hadde nesten samma symptomer på min å da var det et stempel som faktisk hadde tatt kveld. Ellers kan det være dyser som ikke er helt friske..For hvis dysen ikke lukker ordentlig vil det renne hele tiden av den, med høyt forbruk og soting som resultat. Bare et forslag.

Har også tenkt på dette med dyser. Prøvde med å tilsette dyserens, men det gjorde ikke forskell..

Hvordan kan dyser testes? Har ikke mulighet til å test holdetrykket(har ikke utstyr). Å kjøpe ei dyse, for så å prøve å skifte ei og ei for å se om den blir bedre går vel bare ut over pakningene?

Kanskje like greit å plukke ut dysene å levere de til elektromekanisk verksted for testing..:confused:

TeamBørnOut
09/02/10, 20:12
står en av dysene oppe så ser du det på pluggen på den cyl som ikke klarer å lukke

Teletubby
13/02/10, 16:24
står en av dysene oppe så ser du det på pluggen på den cyl som ikke klarer å lukke

Fikk sett på pluggene nå, alle ser like ut..


Kan bankesensor testes på noe vis? Ohmes?
Fikk et tips om at disse kan være årsak til problemer på disse bilene..
Fant også en oversikt om disse feilkodene, der ble bankesensor nevnt som årsak til denne feilen(riktignok en annen type system).

Slettmyr
13/02/10, 16:28
Kan ikke ha noe med sensoren på gasspjellet og gjøre da ?:rolleyes:

Sjekket den ?

Teletubby
14/02/10, 20:41
Kan ikke ha noe med sensoren på gasspjellet og gjøre da ?:rolleyes:

Sjekket den ?

Har ohmet den, ser ut som resistansen stemmer hvertfall

Oddwar
28/10/14, 07:39
Fant du ut noe her?