PDA

Vis full versjon : Dreiing av stempler



emilhetty
07/09/10, 15:38
Noen som har eller veit om et sted dem har mulighet til å frese og dreie kulp i stempler?

ArneR
08/09/10, 01:56
Alle videregående skoler har vel en maskinlinje, tenker ikke på grunnkurs nå da, det er for tidlig i skoleåret enda til at de har lært å bruke maskinene..

Skader ikke å høre iallefall, jeg leverte inn en 90+ manifold til plansliping av labyrinten, og betalte med noen poser kaffe til lærerrommet.

Berg Performance
08/09/10, 03:33
Apropos, hvordan er det anbefalt å spenne opp stempler så man slipper merker på stempelskjørt?

ArneR
08/09/10, 03:51
Når vi spente opp deler med gjenger f.eks. i enden brukte vi noe tynt blikk i rundt dem.

Vet ikke om det er et alternativ? Ellers går det jo å spenne dem opp innvendig da om du skjønner, men det må jo gjøres forsiktig så man ikke bryter i stykker skjørtene..

Bear
08/09/10, 06:47
Når vi spente opp deler med gjenger f.eks. i enden brukte vi noe tynt blikk i rundt dem.

Vet ikke om det er et alternativ? Ellers går det jo å spenne dem opp innvendig da om du skjønner, men det må jo gjøres forsiktig så man ikke bryter i stykker skjørtene..

shims funker, bare å ikke skru til chucken for hardt. men er umulig å spenne stempler innvendig. hylser er det beste, men veldig få som har så store;)

SWR
09/09/10, 08:58
Til å dreie stempler så lager man seg et verktøy som man fester i krysspinnehullet... spenner ALDRI opp på utsiden.

Bear
09/09/10, 22:41
Til å dreie stempler så lager man seg et verktøy som man fester i krysspinnehullet... spenner ALDRI opp på utsiden.

går helt fint å spenne på utsiden! men er ikke det beste. bilen til turbohaugen går da med neddreide stempler som blei spent utvendig, så er litt å ta i, å si at man ikke skal gjøre det!

SWR
09/09/10, 22:58
går helt fint å spenne på utsiden! men er ikke det beste. bilen til turbohaugen går da med neddreide stempler som blei spent utvendig, så er litt å ta i, å si at man ikke skal gjøre det!

Jepp, man kan fint spenne opp runde ting i en 3-punkt-chuck uten problemer. Men stempler er ikke runde selv om de ser slik ut, så man tar en grei risk... så jeg står ved det jeg sa. Hva andre gjør får være opp til de.. :)

Berg Performance
10/09/10, 03:26
SWR: Forstår det slik at du spenner opp stemplet mot en stang med grovt sett lik diameter for så å lage en råde med gjengestang i enden slik at man kan spenne stempelet mot stanga?

Om det gikk ann å forstå ? Forklaringer kl halv fem på natta er vel så som så =P

SWR
10/09/10, 05:51
Jepp. Har en 3 cm tykk, rund alu-plate med hull i midten og ny "krysspinne" som det sitter en 12 mm bolt i som tror den er en råde...

emilhetty
10/09/10, 08:44
Har du mulighet til å dreie stempler SWR?

SWR
10/09/10, 08:47
Har du mulighet til å dreie stempler SWR?

Det ER en grunn til at jeg har verktøyet.. :p :D

Klevengen
10/09/10, 14:34
bare å ta 2 krysspinner å sette dem halveis inn i stempelet å spenne på dem! det gjør vi på jobben når vi freser lommer blandt annet. setter alle innni hverandre fordi da slipper man å løsne å spenne opp igjen hele tiden :)

JonasS
11/09/10, 00:18
Klipp istykker en øl-boks eller noe i den duren å legg rundt. Er ikke noe problem å spenne opp stempel i dreiebenk, har sett det mange ganger. Å d går så det suser etterpå. En bilmotor er finstillt, men alt har en grense hvor ting ikke er så viktige lenger. Å dreie stempel er godt under denne grensen.
Her ombord jeg arbeider sliper vi f.eks. slipekanten i sylindrene bort med vinkelsliper..:D