PDA

Vis full versjon : hjullagerskifte 850



855 tdi
07/09/10, 15:22
Ryktene sier at disse hjulagrene kan være særdeles vanskelige å få av! Hva er trikset hvis de står bom fast. Må skifte snart. Har nytt lager, men "gruer" meg litt til oppgaven.
Alle tips og velbrukte råd tas med takk.

Morgis
07/09/10, 15:32
har aldri hatt noe problemer med å få av hjullagerene på framhjulstrekkerene :)
Er bare festet med 4 skruer fra baksiden de. ingen pressverktøy trengs.
AWD derimot, har pressede hjullagre bak, og er noe fæligheter..

Det som kan være vanskelig å få opp, er senterbolten til drivakselen.. (36mm).
Der trengs somregel et skikkelig latmannstag :)

855 tdi
07/09/10, 17:17
har aldri hatt noe problemer med å få av hjullagerene på framhjulstrekkerene :)
Er bare festet med 4 skruer fra baksiden de. ingen pressverktøy trengs.
AWD derimot, har pressede hjullagre bak, og er noe fæligheter..

Det som kan være vanskelig å få opp, er senterbolten til drivakselen.. (36mm).
Der trengs somregel et skikkelig latmannstag :)

Takk Morgis. Det lover bra. Og ja det er framhjulene der skal byttes. Senterbolten skal sikkert få litt varme den :D

Ola Hagen
07/09/10, 17:34
men husk at det egentlig ikke er lov å varme forstillingsdeler som skal brukes opp igjen. Det er i allefall strengt forbudt på lastebil forstilling på verkstedet vårt og scania i hamar..

855 tdi
08/09/10, 22:00
Da var hjullagret, venstre side, skiftet. Det var "piece of cake" og enkelt når man ser på tiden. Inkl. kaffepause :) 1 time omtrent. Som Morgis sa det var det lett få ut senterbolten. Trykket den inn med tommelen!!! Sentermutteren satt derimot godt fast. 82 kg daukjøtt hjalp god på :D Tråkka på langskralla til den løsna. Det beste var å bli kvitt lyden, vibrasjonen og irritasjonen.
Takk for gode råd.

mrstfu
08/09/10, 23:02
hadde akkurat samme operasjonen for et halvt år siden, skulle bytte venstre foran... 82kg hjalp ikke her, jeg, fetters og en annen stakkar sto og dro i den latmannen som et uvær, var bare så vidt det gikk. stålet hadde jo tross alt sitti der i 16 år, skjønner det satt bra:D

hevih
16/04/11, 17:59
hadde akkurat samme operasjonen for et halvt år siden, skulle bytte venstre foran... 82kg hjalp ikke her, jeg, fetters og en annen stakkar sto og dro i den latmannen som et uvær, var bare så vidt det gikk. stålet hadde jo tross alt sitti der i 16 år, skjønner det satt bra:D

Prøvde å løsne sentermutteren på min idag, men akslingen bare gir etter drar motoren rundt. Går det at noen holder bremsen inne imens?

850GLTsilver
16/04/11, 18:16
Hjula på bakken og så løsner du sentermutteren.

mrstfu
16/04/11, 19:16
Som sagt, hjula på bakken,brekket på og du burde være I mål. Og som jeg sa, å ha en annen kraftig kar og et stålrør, kan lønne seg;-)