PDA

Vis full versjon : Bilen starter ikke. Gnist og bensin er ok



Runesen
07/09/10, 07:50
Bilen har stoppet.. 850, 97 mod 2,4 20V GLT, Automat.
Bilen står på verksted, og de får ikke start på den.
Byttet starter, LMM, plugger, fordelerlokk mm.
Det skal visst være gnist på plugger, den får bensin, men den vil ikke starte.
Noen som kan ha noe forslag eller formeninger?
Tips taes imot med takk.!!

ola normann
07/09/10, 08:55
Er det ikke registrert noen feilkoder?

Morgis
07/09/10, 09:27
Forumreglene krever en beskrivende emnetittel !

Morgis
07/09/10, 09:28
Kan det være kamakselgiveren (halvmånen på kammen) din som har skrudd seg ut og vridd seg 180grader feil?
Ingen feilkoder høres rart ut. Registerreim justert riktig?

Runesen
07/09/10, 11:41
Er det ikke registrert noen feilkoder?

Nei, egentlig ikke.
Det var en på tomgangsreleet, men den skal da starte for det.

Runesen
07/09/10, 11:42
Det samme verkstedet har nettopp byttet reg reim, så jeg håper da det er i orden..
Kamakselgiver..? Jeg kan høre med de.
Takk for tipset

Joakim-G_R
07/09/10, 11:55
Kan hende den får gnist på feil tid ja, ville sjekket det.Stoppet bilen bare plutselig?

Nedkvit'n
07/09/10, 13:55
Sjekke bensinpumpe rele?

s80
07/09/10, 16:11
Ser det er en del tips her. Det som er i hovedsak gjengangerproblem for disse bilene ved spesielt ca. km 300000, er: Bensinpumperele (nr.103, rød eller grøn), kamakselsensor og bensinpumpe i tank.

Morgis
07/09/10, 18:45
var det ikke konkludert med at den fikk bensin?
bør ikke bensinpumpe og rele være utelukket?... uten å være for sikker her men

angerman
07/09/10, 21:10
ventilløftere. har hatt endel tilfeller der en kan dra den på starteren i en time før de fyrer. ha masse strøm og dra på starter. ikke lenge om gangen,da ryker starteren. men dette er en gjenganger på 4,5 og 6 syl hvitblokk. feks ved mye penkjøring korte turer på butikken,er de leie og starte etterpå. og hvis en er dårlig med oljeskift.bolten som fester rotorholderen til kamakselen, har også en tendens til og løsne og knekke. da vil rotor følge med,men tenning bli feil.tankmålere som viser feil.men da er jo trykket borte. de burde finne u¨t av det.

Morgis
07/09/10, 21:19
dem kan lite på merkeverkstedene nå til dags, er mitt inntrykk.
hvis ikke datamaskinen finner feilen via OBD kontakten er dem makteløse..

Fikset nettopp en V70 som hadde vært inne på bilia og andre verksteder flere ganger da den kokte og hadde null trekkraft.
De skiftet alt av tenningsdeler, skiftet ditt og datt, og til slutt konkluderte de med toppakning.
Toppakning var kanskje riktig, så den skiftet jeg. men av alle de gangnee den hadde vært på verksted, var det ingen som skiftet lokket på ekspansjonstanken da det var knekt.
For de var det bare et lokk.
Men da koker det over på disse bilene.
har renset motoren nå, skiftet toppakning og nytt ekspansjonstanklokk.
Bilen gikk som ei klokke, men sleit med turtall.
Det var bensinfilter.
Aldri skiftet før. Skiftet, og bilen er knall igjen...

Merkeverkstedene måtte gi tapt, elektrikeren måtte trå til ;)

Joakim-G_R
07/09/10, 23:27
Jeg hadde nekta å betale for unødvendige utbyttinger. Det er ikke din feil at de er ukyndige. :)

Blir som om du sku ringt meg for å komme å bytte sikringsskap, og når jeg kommer så har jeg aldri bytta sikringsskap, og må klø meg i hue i et par timer før jeg finner ut hva jeg trenger, for så å dra å hente utstyr, og når jeg kommer itlbake fra grossisten så er det feil utstyr.

Du skal ikke betale for "feil" som en fagmann gjør, han skal kunne jobben sin og kunne sette korrekt diagnose, spør du meg. :)

mrstfu
08/09/10, 01:12
Merkeverkstedene måtte gi tapt, elektrikeren måtte trå til ;)

Morgis!!! DU GJØR MEG STOLT OVER Å VÆRE ELEKTRIKER! den kommentaren havner i sgnaturen min, sorry:D

Morgis
08/09/10, 22:13
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs627.snc4/58780_437501342961_551267961_4949257_3138284_n.jpg

Joakim-G_R
09/09/10, 02:07
Tilfeldig at det står en duett i bakgrunnen?

Og du har klippet bort "Irony"-teksten :o

mrstfu
09/09/10, 02:29
det er synd å være såpass offtopic... men i mitt hode er det legitimt. :D

Morgis
09/09/10, 12:58
bytte coil.(?).. syntes du sa bilen hadde både bensin og gnist?

Morgis
09/09/10, 12:59
hvilket verksted bruker du?

Runesen
09/09/10, 22:21
De sa at det var gnist på hvertfall en plugg..Den de prøvde, tror ikke de har sjekket alle da.
Men de skulle prøve og bytte coil ja, hvis kanskje det kunne hjelpe.
Etter det tror jeg ikke de hadde noe mere forslag..

Hva med hjernen da..? Noe der som kan være årsaken, mon tro..?

Joakim-G_R
09/09/10, 22:26
Om du føler deg maktesløs kan jeg ta over bilen så slipper du å slite mer. :p

volvojoachim
12/09/10, 22:07
mitt tips er Svinghjulsensor :) Hadde samme problemet med min v70, byttet først kamakselgiver og coil, før en brukt svinghjulsensor til 200kr fikk start på bilen igjen :) Ønsker deg lykke til :)

Runesen
13/09/10, 17:13
Tusen takk for tipset. Det der skal jeg sørge for og få prøve i morgen.
No begynner jeg og gi opp... Prøvde med ny coil før helgen, men ikke noe respons. No begynner de og tro at det kan være styringsenheten (Bosch..?) som skulle vært prøvd. Men det finnes jo ikke på lager. Hverken brukt eller ny.
Har tenkt og se om jeg kan få låne meg en, men vet ikke helt om jeg MÅ ha samme årsmodell, og motortype.
Forslag..??
Ellers så skal jeg foreslå svinghjulssensor for de ja.

Nok en gang, takk for tipset.

Rune

nordan27
13/09/10, 19:51
Hei ,hva med noe som ikke dem har prøvd???? har dem sjekket katalysatoren?! var borte i dette da jeg jobbet på et mercedes verksted for noen år siden , bilen en mb 124 med bensin motor kom inn for di den hadde stoppet , vi sjekka alt på hele motoren plus litt til ingen feil var å finne alt var helt normalt bortsett fra at bilen ikke ville starte, da kom en mekanikker med et forslag ,hva med katalysatoren?? joda den hadde gått i oppløsning og tettet for utløpet i eksosen og dermed starter ikke bilen , etter rengjøring av eksosannlegget å ny katalysator startetbilen med en gang , sjekk dette ved å løsne eksos røret eller lamdasonden før katalysatoren for å se om den vil gå :-)

Runesen
14/09/10, 20:34
Kanskje det ja..
For no har alt annet blitt prøvd (tror jeg)
Idag fikk jeg låne med meg en bil, og skulle prøve styringsenheten på den, men desverre var det en 96 mod, og passet ikke i min 97 mod.
Men vi prøvde svinghulssensoren, og det hjalp ikke. Bilen bare drar på starteren, og holder neeeesten på og starte, men starter ikke. For meg virker det nesten som om tenningen kan være feil.
Pluggene blir til slutt søkk bløt av bensin, så den får ihvertfall det.

nordan27
14/09/10, 20:37
Det blir spennende å høre ,tror mere og mere på min teori , alt tyder på dette !!!

Joakim-G_R
15/09/10, 17:37
Du har ikke skiftet clutch, vært av med svinghjulet, eller kan registerreima ha hoppet over en tann?

Ellers kanskje han har rett med katalysatoren. Men da burde man jo merke at det blir stadig dårligere og dårligere motorkraft..

Runesen
15/09/10, 23:04
Har automat, og registerreima skal ikke ha hoppa over. Det har de tatt opp og sett.
Og prøvde med ny svinghjulssensor igår, men uten hell..
Skal ut med katalysator i morgen, for det er litt skrangling inni den.
Hadde forresten tendens til mindre og mindre effekt over en 2 ukers periode, før den ikke ville starte og gå mer ja, så da kan det vel være håp om at det kanskje er den da..

Runesen
16/09/10, 20:25
Jajamen.. Da går bilen igjen:)
Det var tett katalysator som var årsaken ja.
No er innmaten plukket ut, noe som resulterer i "grommere" lyd, og muligens hele 10 HK mere..;)
Men det viktigste er at biljæ... går!:D
Takk for tips.

nordan27
16/09/10, 20:51
Det var jo bra ,lett å kjøre seg fast på feilsøking

Joakim-G_R
18/09/10, 10:54
Gratulerer. :)

Og verkstedet ble flaue og gir deg avslag, eller hva?

Runesen
18/09/10, 21:49
Jada, fikk bra avslag i grunn. De hadde bilen i 14 dager, men jeg fikk til slutt betale for 1 og en halv time feilsøking.
De hadde nok heller ikke sjekket katalysator hvis jeg ikke hadde ringt og sagt at de skulle gjøre det. For det hadde de ingen tro på..

volvojoachim
18/09/10, 21:59
godt det ordnet seg da :) Tenker du storkoser deg med bilen nå ja :) Så har vi alle lært noe nytt ang tett kat :)