PDA

Vis full versjon : Hva betyr denne lampa?



bronk1
06/09/10, 22:10
Har en 745 90mod, når jeg vrir på tenningen så alle lamper som skal lyse i dash lyser. lyser det også en annen lampe med "bilde" av en bakaksel pluss noen svarte spor etter den, akk som at den indikerer noe sperregreier, jeg er ikke sikker, hva betyr den? slokner når jeg starter bilen.

s4nd3r
06/09/10, 22:14
har ikkje du instrukssjons boka?

Mr. Crepsley
06/09/10, 22:15
Anti spin av noe slag?

bronk1
06/09/10, 22:15
Nei, desverre!

bronk1
06/09/10, 22:16
mulig, kan være anti-spinn.

depress
06/09/10, 22:34
kan vel være abs?

Daruu
06/09/10, 22:36
Har aldri hørt om noe antispinn system på 740. Er det en spesiell bil med mye ustyr?

Er ikke kobla til gradestokk da, så er slik som viser at det kan være glatt ute?

Luigi
06/09/10, 23:14
joda, antispinn ble levert på 740, Karl har vist nokk dette på sin BTCC volvo 740.
Turbocontainer har også slik på sin 740!

gaupe
07/09/10, 07:47
Har aldri hørt om noe antispinn system på 740. Er det en spesiell bil med mye ustyr?

Er ikke kobla til gradestokk da, så er slik som viser at det kan være glatt ute?

Joda, men det var på bilar med Motronic.

Berre å dra fram koblingsskjema og følge ledningane. Men rart at den lampa skal vere på ein så sein 740.

Uberhenrik
07/09/10, 08:55
Dette er "antispin" bruker abs til å bremse hjul som spinner.
Skal være en av\på bryter med samme symbol ved siden av rattet en plass.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/454.jpg

Daruu
07/09/10, 11:07
Åja, det viste jeg ikke, men man lærer noe nytt hver dag :)

gaupe
07/09/10, 11:25
Dette er "antispin" bruker abs til å bremse hjul som spinner.
Skal være en av\på bryter med samme symbol ved siden av rattet en plass.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/454.jpg

Sannsynlegvis berre styrt ved kutt i bensin og muligens tenning.

Uberhenrik
07/09/10, 11:32
Sannsynlegvis berre styrt ved kutt i bensin og muligens tenning.

Nja, Systemet bruker ABS.

Kun levert på biler med abs, fungerer på denne måten:

1. Et hjul begynner å spinne

2. Abs sensoren på dette hjulet sender et signal til en styreenhet.

3. Styreenheten aktiverer brems på dette hjulet til hastigheten er tilnærmet lik det andre hjulet.

4. Det andre hjulet begynner å spinne...

osv.

Har hørt at systemet kan oppleves som litt hakkete, og at det bremser mye motoreffekt når man feks skal opp en bakke om vinteren, men man kommer bedre opp siden man begrenser momentet og fordeler kraften litt på begge hjul.

Joakim-G_R
07/09/10, 11:58
På de eldre er det visst koblet opp mot struping avmotoreffekten, og ikke ABS, ifølge det jeg leste i tråden til Karl.

gaupe
07/09/10, 12:41
Nja, Systemet bruker ABS.

Kun levert på biler med abs, fungerer på denne måten:

1. Et hjul begynner å spinne

2. Abs sensoren på dette hjulet sender et signal til en styreenhet.

3. Styreenheten aktiverer brems på dette hjulet til hastigheten er tilnærmet lik det andre hjulet.

4. Det andre hjulet begynner å spinne...

osv.

Har hørt at systemet kan oppleves som litt hakkete, og at det bremser mye motoreffekt når man feks skal opp en bakke om vinteren, men man kommer bedre opp siden man begrenser momentet og fordeler kraften litt på begge hjul.

Ser det at det er to kretsar til bakhjula på desse bilane, er nok derfor heile ABS kontrollsystemet er montert i kofferten på desse bilane.

Systemet er tydelegvis todelt, reknar med at om begge hjula spinn, så kuttar ein besinen.

Uberhenrik
07/09/10, 14:01
På de eldre er det visst koblet opp mot struping avmotoreffekten, og ikke ABS, ifølge det jeg leste i tråden til Karl.

Dette visste jeg ikke, men makes sense siden uten abs er det vanskelig å få en åpen aksel til å spærre.

Struper man motoreffekten når det spinner så vil man jo komme lettere opp en bakke.

bronk1
07/09/10, 19:02
Har aldri hørt om noe antispinn system på 740. Er det en spesiell bil med mye ustyr?

Er ikke kobla til gradestokk da, så er slik som viser at det kan være glatt ute?

Er bil med takluke, el-speil og vinduer, abs, overdrive. vet ikke om delskinn kom som ekstrautstyr men er ihvertfall det også.

bronk1
07/09/10, 20:32
Ser nesten ut som på det bildet, men trur ikke det var sikksakkspor etter hjulene, tror det var som opp-stipla "burnespor" :p


Dette er "antispin" bruker abs til å bremse hjul som spinner.
Skal være en av\på bryter med samme symbol ved siden av rattet en plass.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/454.jpg

R.G
09/09/10, 19:04
Ser nesten ut som på det bildet, men trur ikke det var sikksakkspor etter hjulene, tror det var som opp-stipla "burnespor" :p

instrument panelet ditt er nok byttet ut hvis det var en 90 modell og du har denna lampa. ble slutt på antispinn i 89 el 88 og denna lampa er ikke på org instrument etter det. og antispinn kom kun med biler med 230et (740/760). reduserer motorkraft når den merker bakhjul går fortere enn framhjul. etc (electronic traction controll) kalles det, det systemet er med egene hjerner og er utenom abs systemet. jobber hver for seg.

bronk1
11/09/10, 13:52
instrument panelet ditt er nok byttet ut hvis det var en 90 modell og du har denna lampa. ble slutt på antispinn i 89 el 88 og denna lampa er ikke på org instrument etter det. og antispinn kom kun med biler med 230et (740/760). reduserer motorkraft når den merker bakhjul går fortere enn framhjul. etc (electronic traction controll) kalles det, det systemet er med egene hjerner og er utenom abs systemet. jobber hver for seg.

bilen ble importert for noen år siden. så er har ikke vært i norge siden 90.

Mortons
12/01/11, 23:21
instrument panelet ditt er nok byttet ut hvis det var en 90 modell og du har denna lampa. ble slutt på antispinn i 89 el 88 og denna lampa er ikke på org instrument etter det. og antispinn kom kun med biler med 230et (740/760). reduserer motorkraft når den merker bakhjul går fortere enn framhjul. etc (electronic traction controll) kalles det, det systemet er med egene hjerner og er utenom abs systemet. jobber hver for seg.
Jeg har en 91-mod 745, med B204FT, som har dette systemet også...
Så systemet finnes på "nyere årgang" og med andre motoralternativer. :)

TeamBørnOut
13/01/11, 06:45
Så volvo hadde en gang for mange år siden et brukbart ABS system... Men gikk vekk i fra det? "sikkre volvo med 1 krets bakover"...

mrstfu
13/01/11, 14:14
Ser nesten ut som på det bildet, men trur ikke det var sikksakkspor etter hjulene, tror det var som opp-stipla "burnespor" :p

launch control:D

jacobsen
13/01/11, 16:41
Elendig bilde, men er det den helt til venstre her?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1599.jpg

og hva betyr nr. 2? noe som koker?

Espen Hveding Nordgård
13/01/11, 19:04
Nr tre lyser på min, å det er iallfall en "bakaksling" med stipla striper bakover, jeg har skjønt at det er ABS'n og når den lyser virker ikke ABS'n.. skjer støtt og stadig!
Ser ut som nr 2 er ei lampe for overoppheting, ja.

R.G
13/01/11, 19:25
nr 2 er eksos temp. på japan modeller, mest med v6 så sitter det eksostemp giver, og denne lyser vis det blir alltfor varmt, biler med kat osv

gaupe
14/01/11, 09:19
nr 2 er eksos temp. på japan modeller, mest med v6 så sitter det eksostemp giver, og denne lyser vis det blir alltfor varmt, biler med kat osv

B204FT/GT skal jo også ha EGT-sensor.