PDA

Vis full versjon : Klonk i automat? B4 lock?



sia
06/09/10, 20:19
Hei.


Jeg har et klonk i bilen som forekommer 1 gang hver gang jeg starter bilen, mellom 2 og 3 gir. For å framkalle lyden igjen må jeg slå av tenning og starte igjen. Lyden er alltid rett før skifte til 3 gir. Det er aldri lyd ellers når jeg kjører.
Kan legge til at bilen av og til ruser mellom 2, 3 og 4 gir. Har lest litt rundt på forskjellige forum og føler at et bytte av B4 lokket iallefall kan fixe rusingen, men kan klonket ha noe med dette å gjøre også?
Noen som har noen tips? Bilen er forresten en V70 2002.
På forhånd takk.
Mvh
Sivert

gaupe
07/09/10, 08:47
Rusinga kan vere oljenivået, opplevde det på min laserblå, og fiksen var visst meir olje. Fremre girkasseforing er også veldig viktig, men du hører nok forskjell på kvar lyden kjem i frå.

Dag Thomas
08/09/10, 07:38
Søk litt på forumet her. Tviler vel på at dette er B4 lokket. Du sier ingen ting om alder, kjørelengde osv.

gaupe
08/09/10, 09:06
Blir jo nemnt som løysinga for dette problemet hos IPD: http://ipdusa.com/product.asp?strParents=&CAT_ID=0&P_ID=5212&strPageHistory=search&numSearchStartRecord=1

sia
08/09/10, 17:54
Hei igjen. Bilen er som sagt en 2002 model. Den har rullet 190000km. Jeg har hatt den siden 175000km. På 160000 ligger det kvittering i bilen på gearkasse flush. Byttet for øvrig B4 lokket idag, uten forbedring. Skal ha bilen på volvo verksted på Mandag. Har bedt dem å legge inn siste software for gearkassen. Håper det løser problemet.

Dag Thomas: Hva mener du kan være problemet?
Kan nevne at øvre motorfeste og momentarm på gearkasse er byttet for 10000km siden. Stabilisatorstag er byttet begge foran og bak i år. Fjærbeinslager er byttet begge foran. Eksos festene er byttet.
Har hatt verksted til å gå igjennom hele forstilling uten å finne årsaken til klunket.

Siden lyden kommer i forbindelse med gearing, kun 1 gang pr start av motor, og kun ved veksling fra 2 til 3 gear og aldri flere klunk etter det første når jeg kjører bilen, sitter jeg igrunn igjen med gearkasse problem.

Eller hva tror dere?

sia
08/09/10, 17:56
Peilet forøvrig oljen på kassen. Den lå på maks ved varm kasse (kjørte rundt i en halvtime)

Dag Thomas
10/09/10, 13:30
Tja jeg er ingen mekanikker:( Min oppfattning er at Volvo har altfor lite kunnskap om gearkasser (min subjektive mening), da de fleste tar rep av disse andre steder pga. pris. Hvis kassa girer bra untatt dette "klunke" veit jeg faktisk ikke hva det kan være. Eneste som slår meg er diffen i kassa kan være slitt. Hvordan er olja da? Er den sort?

gaupe
10/09/10, 13:32
Tja jeg er ingen mekanikker:( Min oppfattning er at Volvo har altfor lite kunnskap om gearkasser (min subjektive mening), da de fleste tar rep av disse andre steder pga. pris. Hvis kassa girer bra untatt dette "klunke" veit jeg faktisk ikke hva det kan være. Eneste som slår meg er diffen i kassa kan være slitt. Hvordan er olja da? Er den sort?

Når du får beskjed om å bytte kassa, på dei aller fleste Volvoverkstadar, så får dei heller ikkje noko kompetanse på det.

MadAss
10/09/10, 15:54
Volvo har ingen deler eller reparasjonshåndbøker til nyere girkasser, hverken automat eller manuell. Er vel kun styresentralen i kassen som en får som del.

sia
14/09/10, 16:03
Da var ny software og borttaking av nøytral kontroll utført. Fremdeles problemer. Ulyden er egentlig ikke noe som plager meg nevneverdig, men jeg skal selge bilen, og da blir det fort litt vrient å få kjøper når alt ikke er på stell. Kassen ble forøvrig flushet på 160000 og volvo mekanikeren sa at oljen så bra ut når jeg hentet bilen idag.

Så til spørsmålet: Hvor mye bør jeg regne med å måtte fire på salgsprisen på grunn av dette?

sia
14/09/10, 21:30
Ingen som har noen forslag mht. salgspris?

RoJo
15/09/10, 08:15
Ingen som har noen forslag mht. salgspris?

Tror jeg har lest at ny overhalt kasse kommer seg på et sted rundt 20-25k Sek? Eller i alle fall deromkring, er nok noen tråder om det her inne. Ville foreslå å ta disse tallene inn i regnestykket hvis kassa er i ferd med å takke for seg og bilen ellers er i bra stand. Bare et forslag fra min side..

gaupe
15/09/10, 08:20
Tror jeg har lest at ny overhalt kasse kommer seg på et sted rundt 20-25k Sek? Eller i alle fall deromkring, er nok noen tråder om det her inne. Ville foreslå å ta disse tallene inn i regnestykket hvis kassa er i ferd med å takke for seg og bilen ellers er i bra stand. Bare et forslag fra min side..

Det er i såfall kasse frå Sverige, i Norge må du ut med mykje meir.

Få bilen levert med tilstandsrapport frå Volvo, så ordnar kjøpar seg IF bruktbilforsikring, og det er ikkje ditt eller kjøpar sitt problem lengre.