PDA

Vis full versjon : Syredypping av karosseri



TurboHansen
06/09/10, 20:14
Godagen ;)

Noen som vet om firmaer på østlandet som syredypper hele karosserier? Evt også galvanisering? Og pris på dette?

Takker på forhånd for svar :)

ChrML
06/09/10, 20:18
http://www.bs-teknikk.no holder til i Bærum. Prisene på dette er visst noe sinnsykt, hvertfall galvaniseringsdelen som absolutt er nødvendig for å få noe på de stedene man ikke kommer til med annet enn hulromsolje etterpå.

TurboHansen
06/09/10, 20:23
http://www.bs-teknikk.no holder til i Bærum. Prisene på dette er visst noe sinnsykt, hvertfall galvaniseringsdelen som absolutt er nødvendig for å få noe på de stedene man ikke kommer til med annet enn hulromsolje etterpå.

Dem trur jeg jaggu jeg skal ta en telefon til i morgo ;)

ChrML
06/09/10, 20:24
Dem trur jeg jaggu jeg skal ta en telefon til i morgo ;)
Hva har du på gang nå? :D Kom med tilbakemelding på prisene ;).

TurboHansen
06/09/10, 20:27
Hva har du på gang nå? :D Kom med tilbakemelding på prisene ;).

Nei 760n da :p Kommet fram til at det må være likere å dyppe det enn å sandblåse. Men er redd jeg blir skremt bort av prisen :D Men ringer dem i morgen så skal jeg si prisen jeg fikk :)

Nero
07/09/10, 21:10
Mye kom det på?

TurboHansen
07/09/10, 21:38
Mye kom det på?

Har ikke fått ringt i dag, kjørt gras i hele dag :) Skal få gjort det i morgo.

tempo_panter
07/09/10, 21:43
Fatter sendte en cadillac til syrebading et sted rundt fornebu elns, trur han betalte rundt 10-15000 for karroseri, men da blir det helt rent da, alt rust, lakk, skitt og sånt blir vekk, de legger også sånn lag på så det ikke skal ruste med engang igjen :)

microplex
07/09/10, 21:47
Fatter sendte en cadillac til syrebading et sted rundt fornebu elns, trur han betalte rundt 10-15000 for karroseri, men da blir det helt rent da, alt rust, lakk, skitt og sånt blir vekk, de legger også sånn lag på så det ikke skal ruste med engang igjen :)

BS-teknikker på fornebu ;)

TurboHansen
07/09/10, 21:47
10-15tusen er uten tvil verdt det, har fått tilbud på 6000,- får å sandblåse hele bilen unntatt taket. Og da er det ingen tvil om at det er likere å syrebade det om det koster det dobbelte ;)

tempo_panter
07/09/10, 21:53
det er jo deilig når alt er rent da, si viss man skulle pussa ned alt da så hadde det jo tatt flere år så da er jo bedre å jobbe noen måneder isteden og få et mye bedre resultat :)

Njål Nilssen
07/09/10, 22:05
Låner tråden din pittelitt hvis det er greit? Er forsåvidt et relevant spørsmål også så...

Jeg kunne også godt tenke meg å syrebehandle karossen på 940'n + alle karossdeler. Men jeg vil kun gjøre det om man kan få galvanisert karosseriet etterpå...

Fins det noen overhodet i Norge som kan galvanisere et helt karosseri? Tenker da først og fremst på El-galvanisering (dekker jo absolutt ALT av karosseriet, trenger inn i molyekylsmå plasser)

Sverige er jo også relevant også seff...

microplex
07/09/10, 22:07
Låner tråden din pittelitt hvis det er greit? Er forsåvidt et relevant spørsmål også så...

Jeg kunne også godt tenke meg å syrebehandle karossen på 940'n + alle karossdeler. Men jeg vil kun gjøre det om man kan få galvanisert karosseriet etterpå...

Fins det noen overhodet i Norge som kan galvanisere et helt karosseri? Tenker da først og fremst på El-galvanisering (dekker jo absolutt ALT av karosseriet, trenger inn i molyekylsmå plasser)

Sverige er jo også relevant også seff...


** BS-Teknikk AS har den perfekte løsningen for de som har tenkt å totalrestaurere sitt hobby prosjekt. Være seg fly, båt, bil, mc, leketøy eller hva det en måtte være. ”BS-Strip” rustfjerning er den beste metoden i kombinasjon med sandblåsing for å fjerne all rust og gammel maling og tektyl fra stål og aluminium i alle kroker og kanaler. ”BS-Strip” rengjør metallet som om det skulle være nytt og gjør restaureringsjobben til en fryd.

"BS-Strip":
NYHET i NORGE!!!!
"Norges største
malingsfjerningskar."



* Hele bilkarosserier, dører, panser, motorblokker osv....
* Eget aluminiumskar til aluminiums felger, motordeler osv.....
* Etterbehandling – grunning, sprøytelakkering, pulverlakkering, eloksering. **

tempo_panter
07/09/10, 22:12
man får også kjøpt strip all greier på boks så man kan blande sjøl til å dyppe små deler i ;)

microplex
07/09/10, 22:13
man får også kjøpt strip all greier på boks så man kan blande sjøl til å dyppe små deler i ;)

har hørt at det fungerer gull ;)

Njål Nilssen
07/09/10, 22:18
** BS-Teknikk AS har den perfekte løsningen for de som har tenkt å totalrestaurere sitt hobby prosjekt. Være seg fly, båt, bil, mc, leketøy eller hva det en måtte være. ”BS-Strip” rustfjerning er den beste metoden i kombinasjon med sandblåsing for å fjerne all rust og gammel maling og tektyl fra stål og aluminium i alle kroker og kanaler. ”BS-Strip” rengjør metallet som om det skulle være nytt og gjør restaureringsjobben til en fryd.

"BS-Strip":
NYHET i NORGE!!!!
"Norges største
malingsfjerningskar."



* Hele bilkarosserier, dører, panser, motorblokker osv....
* Eget aluminiumskar til aluminiums felger, motordeler osv.....
* Etterbehandling – grunning, sprøytelakkering, pulverlakkering, eloksering. **

Ja? står INGENTING om galvanisering der... kun grunning og hulromsfylling... det blir jo DEGRADERING fra originalt, da hoveddelene av karossen ER el-galvanisert...

ChrML
08/09/10, 05:35
Mener jeg leste på Bilforumet for en stund siden at galvanisering av et helt karrosseri ligger på rundt 60 000 kr.

Er visst også varierende erfaringer rundt BS-Teknikk. Han ene hadde visst opplevd å få en pris på 12 000 kr på forhånd, men når han kom for å hente bilen måtte han betale 30 000 kr eller så fikk han ikke bilen. Bilen ruster også fra første sekund den er ute fra syrebadet så man er avhengig av at de behandler det med noe.

tempo_panter
08/09/10, 05:48
De legger et belegg på den så den ikke skal ruste med engang ;)

tor
08/09/10, 08:43
anbefaler et kjapt søk på google.no bare skriv bs teknikk

så leser du litt om andre sine erfaringer med det firmaet

THolandsli
08/09/10, 16:24
Jeg ville vært veldig skeptisk til å syreduppe et karroseri. Dersom det blir liggende igjen rester av syre i hulrom vil dette bare fungere som akselerator for rusta. Erfaringa mi fra Strip-all er at brunfarga allerede kommer før du er ferdig å rengjøre delene for syrerester. Det er forsåvidt ikke noe problem på småtteri som jeg dypper, da det bare er å feie over med negerkusa. Så enkelt er det derimot ikke på et karroseri. Gravrust kan man heller ikke regne med å syra tar, så da må man fort ty til litt sandblåsing likevell.

Medieblåsing av et eller annet slag som ikke skader karrosseriet like mye som sandblåsing hadde vært genialt. Sandblåsing fører ofte til at stålet slår seg på store flater.

henrik940
08/09/10, 16:39
Er ikke et karroseri kitta i skjøtene?

kermitt
08/09/10, 16:51
stemmer det Henrik. man lager ett ENORMT arbeid ut av det med å fjerne slikt. karroseri blir aldri så bra som fra fabrikk. jeg venter i det lengste med å kappe, skjære, slipe ol. i ett karrosseri. det blir aldri det samme igjen etter noe sånt, samme hvor flink du er.

volvobrage
08/09/10, 17:41
eg har veldig tru på syredypping!!rundt 15000 tok dei for ein bil i vanlig størrelse når eg ringte:)

eg har og ringt til plassar som driver med galvanisering, men dei har kun bad som er store nok til ein heil bil i varmgalvanisering..og då vil bilen mest sannsyleg sjå ut som ei banan etterpå..

så eg og er på jakt etter plassar som el galvaniserar og kaldgalvaniserar, oppdater her om du finner nokon:)

ChrML
08/09/10, 18:30
Kaldgalvanisering er vel strengt tatt bare sinkspray? Vet ikke om elgalvanisering er noe man kan få til å gjøre selv? På hele karrosseri og smådeler. Trenger isåfall et stort bad til karrosseriet, en stor likespenningsforsyning og en del sink.

volvobrage
08/09/10, 18:42
Kaldgalvanisering er vel strengt tatt bare sinkspray? Vet ikke om elgalvanisering er noe man kan få til å gjøre selv? På hele karrosseri og smådeler. Trenger isåfall et stort bad til karrosseriet, en stor likespenningsforsyning og en del sink.

det kan hende:S eg trudde det var samme som varmgalvanisering omtrent berre tynnara "lag" og ikkje så sterkt..men blei usikker no:P

ChrML
08/09/10, 18:45
Når det gjelder skruer og slikt er det hvertfall varmgalvaniserte skruer som gjelder utendørs (matte og ru). Mens elsink brukes mest innendørs (blanke og glatte). Veit ikke hvordan karrosseriet er galvanisert originalt?

volvobrage
08/09/10, 19:07
Når det gjelder skruer og slikt er det hvertfall varmgalvaniserte skruer som gjelder utendørs (matte og ru). Mens elsink brukes mest innendørs (blanke og glatte). Veit ikke hvordan karrosseriet er galvanisert originalt?

vi bruker el.zink på skruar til maskiner som skal ut i nordsjøen og, sjefane meiner det er meir ein sterkt nok så trur det er bra saker:)men varmgalvanisering er nok sterkare:)

korleis kan det vere og få lakk til og henge på slikt då?:S

Njål Nilssen
08/09/10, 22:45
Kaldgalvanisering er vel strengt tatt bare sinkspray? Vet ikke om elgalvanisering er noe man kan få til å gjøre selv? På hele karrosseri og smådeler. Trenger isåfall et stort bad til karrosseriet, en stor likespenningsforsyning og en del sink.Å El.galvanisere et karosseri selv er vel bare å glemme... må ha et baseng på flere tusen liter med sinkholdig syre og ei likestrøms forsyning som kan levere i duren 10000 Amp!!!!!! (må ha ca. 1/2 Amp/cm^2 oveflate:rolleyes:)

Kan seff gjøre det selv om man formelig driter tusenlapper...

Njål Nilssen
08/09/10, 22:48
vi bruker el.zink på skruar til maskiner som skal ut i nordsjøen og, sjefane meiner det er meir ein sterkt nok så trur det er bra saker:)men varmgalvanisering er nok sterkare:)

korleis kan det vere og få lakk til og henge på slikt då?:S

El.galvanisering er bedre en varmgalvanisering, da du ikke bare legger metallet utten på ved "klistring", men kjemi-elektrisk. Eneste grunnen til at varmgalvanisering holder lengre er at det er så tykt. El.galvanisering er typisk 2 mikrometer tykt...

Njål Nilssen
08/09/10, 22:50
Når det gjelder skruer og slikt er det hvertfall varmgalvaniserte skruer som gjelder utendørs (matte og ru). Mens elsink brukes mest innendørs (blanke og glatte). Veit ikke hvordan karrosseriet er galvanisert originalt?
Volvo karosseri er El.galvanisert. VAG dypper hele dritten i kaldgalvanisering :p

ChrML
09/09/10, 05:22
Å El.galvanisere et karosseri selv er vel bare å glemme... må ha et baseng på flere tusen liter med sinkholdig syre og ei likestrøms forsyning som kan levere i duren 10000 Amp!!!!!! (må ha ca. 1/2 Amp/cm^2 oveflate:rolleyes:)

Kan seff gjøre det selv om man formelig driter tusenlapper...
Haha, da er nok det bare å glemme :p.

OHKorpan.
09/09/10, 19:58
Ved syredypping av en bil fra 80-90tallet så mener jeg bilen blir fortere utsatt for rustangrep i ettertid kontra å bare sandblåse understell,gulv å baksjermer. Dette fordi karroserikitt og rustbeslyttelse som sprøytet med roboter i hullrom etc. Dette er ting man neppe får til like bra som fra fabrikk:confused:

En gammel veteranbil med 10 lag lakk å sparkel synes jeg man kan syrebade til stor fordel.

Sandblås, understell,gulv,motorrom,hjulhus og bagasjerom. Slip bilen utvendig å grunn godt å lakker understell å alt som fra fabrikk;)
Skal man pusse opp bil må den vel ha samme blanke fargen under?:)

volvobrage
10/09/10, 14:02
Skal man pusse opp bil må den vel ha samme blanke fargen under?:)

det er klart!!!:)

Thomas242
10/09/10, 14:43
Mener jeg leste på Bilklubben for en stund siden at galvanisering av et helt karrosseri ligger på rundt 60 000 kr.

Er visst også varierende erfaringer rundt BS-Teknikk. Han ene hadde visst opplevd å få en pris på 12 000 kr på forhånd, men når han kom for å hente bilen måtte han betale 30 000 kr eller så fikk han ikke bilen. Bilen ruster også fra første sekund den er ute fra syrebadet så man er avhengig av at de behandler det med noe.

Har hørt det samme og erfart det. Leverte felger for lakk og syredypping. Var plutselig 2000kr dyrere når jeg skulle hente. Fikk dem ikke vis jeg ikke betalte. Blir bra resultat, men er grisedyrt.

ChrML
10/09/10, 15:35
Har hørt det samme og erfart det. Leverte felger for lakk og syredypping. Var plutselig 2000kr dyrere når jeg skulle hente. Fikk dem ikke vis jeg ikke betalte. Blir bra resultat, men er grisedyrt.
Og dette finner du deg i? :p

THolandsli
10/09/10, 17:31
Ved syredypping av en bil fra 80-90tallet så mener jeg bilen blir fortere utsatt for rustangrep i ettertid kontra å bare sandblåse understell,gulv å baksjermer. Dette fordi karroserikitt og rustbeslyttelse som sprøytet med roboter i hullrom etc. Dette er ting man neppe får til like bra som fra fabrikk:confused:

En gammel veteranbil med 10 lag lakk å sparkel synes jeg man kan syrebade til stor fordel.

Sandblås, understell,gulv,motorrom,hjulhus og bagasjerom. Slip bilen utvendig å grunn godt å lakker understell å alt som fra fabrikk;)
Skal man pusse opp bil må den vel ha samme blanke fargen under?:)

Den tankegangen synes jeg høres meget fornuftig ut.

Thomas242
10/09/10, 21:44
Og dette finner du deg i? :p

tja hva skal man gjøre. var 80-talls compomotiefelger og bs-gutta er ganske vanskelige å kommunisere med...

Njål Nilssen
13/09/10, 21:32
Har søkt litt rundt om for å finne bedrifter som overflatebehandler metall på div. måter (ifm korrosjonsfrie understellsbolter/motorbolter etc..)

Er bedrifter her i norge som kan el-galvanisere evt. kormatisere HELE karosseri :D

En "litt" nyttig liste jeg fant på nettet :D

http://www.overflate.no/bedrifter/indexcoopy.htm

Luftforsvarets Hovedverksted Kjeller står oppnevnt på mange punkter, og siden jeg er i Forsvaret vet jeg i alle fall hvem jeg skal ringe til :p (Og de sammarbeider med masse andre "snæks"bedrifter som støper maskinerier etc...

volvobrage
14/09/10, 06:49
[QUOTE=flyfaen;147342]

Er bedrifter her i norge som kan el-galvanisere evt. kormatisere HELE karosseri :D
QUOTE]

kem blir førstemann til og prøve?:D

Njål Nilssen
14/09/10, 18:19
[QUOTE=flyfaen;147342]

Er bedrifter her i norge som kan el-galvanisere evt. kormatisere HELE karosseri :D
QUOTE]

kem blir førstemann til og prøve?:D

Jeg har iaffal tenkt å spørre angående overflatebehandling av skruer og bolter på LHK, skal man El.galvanisere et helt karosseri må man nok til EOT elns...

skarderud
17/09/10, 21:19
Jeg ville vært veldig skeptisk til å syreduppe et karroseri. Dersom det blir liggende igjen rester av syre i hulrom vil dette bare fungere som akselerator for rusta. Erfaringa mi fra Strip-all er at brunfarga allerede kommer før du er ferdig å rengjøre delene for syrerester. Det er forsåvidt ikke noe problem på småtteri som jeg dypper, da det bare er å feie over med negerkusa. Så enkelt er det derimot ikke på et karroseri. Gravrust kan man heller ikke regne med å syra tar, så da må man fort ty til litt sandblåsing likevell.

Medieblåsing av et eller annet slag som ikke skader karrosseriet like mye som sandblåsing hadde vært genialt. Sandblåsing fører ofte til at stålet slår seg på store flater.

her har du løsningen:
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=34&products_id=866

kalksandblåser, fungerer utmerket (om du har stor nok kompressor, ellers blir det litt venting), har brukt den på alt fra rustfjerning, lakkfjerning på både metall og tre samt oppfreshing av aluminium. tok faktisk ikke noe av verken tre eller aluminium, prøv det med en sandblåser.....!

anbefales!

har også hørt mye rart om bs-teknikk, blir litt skuffa, for det er et firma man håper at er seriøse. men har de gitt en skriftlig pris (viktig viktig!), så har de ikke noe å melde om de ikke har varslet kunden før jobben blir gjort. men er "enklere" å dra den til en 20 åring enn en 40 åring, kanskje. men skjer noe sånt med noen, uansett firma, så trekk dere rolig ut, snakk med politi/namsmannen, så blir det orden på sakene. virker hver gang å ha med et "personlig brev" fra namsmannen om lover og regler i sånne diskusjoner.
driver firma sjøl, så har vært borti mye rart av både kunder og leverandører, så man skal jaggu holde tunga rett i munnen!

Njål Nilssen
18/09/10, 11:25
her har du løsningen:
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=34&products_id=866

kalksandblåser, fungerer utmerket (om du har stor nok kompressor, ellers blir det litt venting), har brukt den på alt fra rustfjerning, lakkfjerning på både metall og tre samt oppfreshing av aluminium. tok faktisk ikke noe av verken tre eller aluminium, prøv det med en sandblåser.....!

anbefales!

har også hørt mye rart om bs-teknikk, blir litt skuffa, for det er et firma man håper at er seriøse. men har de gitt en skriftlig pris (viktig viktig!), så har de ikke noe å melde om de ikke har varslet kunden før jobben blir gjort. men er "enklere" å dra den til en 20 åring enn en 40 åring, kanskje. men skjer noe sånt med noen, uansett firma, så trekk dere rolig ut, snakk med politi/namsmannen, så blir det orden på sakene. virker hver gang å ha med et "personlig brev" fra namsmannen om lover og regler i sånne diskusjoner.
driver firma sjøl, så har vært borti mye rart av både kunder og leverandører, så man skal jaggu holde tunga rett i munnen!

Gikk jo FORFERDELIG sakte da :/ Blir kanskje bedre om man får låne en industriblåsehall, men da igjen trenger man MANGE 20kg sekker med finmalt kalk...

Dessuten man kommer jo ikke til i alle hulrom med noe slikt, slik man gjør med syrebad. Seff ved syrebad må man jo få galvansiert hele karosseriet igjen hvis det skal bli bra da....