PDA

Vis full versjon : ukjent varsellampe



smugen
06/09/10, 18:05
har ein 940 gl 91 mod med fb og der lyser varsellampa som er heilt til ventstre på panelet, noken som veit kva dette er? trenger svart fort. liknar litt på ein trekant, ser og ut som logoen for lambda sond.

boman
06/09/10, 18:27
Det er lambda sonden. Dvs at det er feil på motorstyringa.
Hvis du leser ut feilkoden(e) finner du ut hvorfor den lyser.
Hvordan lese ut feilkoder på LH 2.4 (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=650)

smugen
06/09/10, 18:32
har ikkje tilgang til og få lest ut noko feilkode. men bør vell få det fiksa, få ta turen på verkstad kansje

boman
06/09/10, 18:33
Hvorfor har du ikke det?

smugen
06/09/10, 18:36
har ikkje apparat til det var det eg meinte, må vell ha det eller tar eg heilt feil?

boman
06/09/10, 18:37
Nei, trenger ikke det på 940 -95, sjekk linken jeg skreiv i første innlegg.

smugen
06/09/10, 18:39
okay, berre og trykka seg fram altso, er grønn på dette området.
kor finner eg diagnoseboksen?

boman
06/09/10, 18:42
Den sitter ved/på venstre dempertårn i motorrommet :)

smugen
06/09/10, 18:45
okei, får ut og prøve. takker for kjappe svar.

smugen
06/09/10, 20:14
har no fårr reilsøkt og fekk opp 1-2-1. er luftmassemålerern. reknar med det er LH2,4 eg har i min bil?
noken som veit om det går fint og skjøyre slik? merkar ikkje noko spesielt gale med motoren, litt slapp einaste.

boman
06/09/10, 20:16
Ja du har LH2.4.
Ja, det går fint å kjøre sånn, det eneste som skjer er at bilen kan gå dårlig/dø ut og den bruker antagelig betraktelig mer bensin.
Har lampa lyst lenge?

smugen
06/09/10, 20:32
har lyst eit par dager no.

skal eg nullstille systeme før eller etter eg har bytt måler? bør vell ta det etterpå slik att eg veit att det vart bra i gjen?

boman
06/09/10, 20:36
Nei, nullstill i det du har bytta. Det er ingen vits å la den lyse for å kjøre en tur.
Når feilen ligger der slettes den ikke og bilen får automatisk annen blanding fordi det ligger en feil der, så bilen vil fremdeles få en annen blanding selv om du bytter til en ny LMM.

Hva gjorde du når lampa begynte å lyse? Kan du ha kobla ut Lmm'n?

smugen
06/09/10, 20:42
bilen sto og gjekk i tunet, lampa kom på etter 50 meter kjøyring. kobla ut lmm dagen før når eg bytte filter og gløymte og sette på kontakter når eg skulle starta igjen, men sløkte bilen og satt den på igjen. har ikkje gjort noko anna. har muligens lagt litt laust i det siste da eg kjøyrer uten filterboksen og kun opent filter, slangen er stripsa fast men kan har fått seg noken slag etter og ha kjørt slikt ca 1 måned.

boman
06/09/10, 20:46
Da har du nok årsaken der at du har starta bilen uten LMM.
Lampa tenner ikke umiddelbart når LMM er kobla ut (har ihvertfall ikke gjort det på mine biler), men litt etter.

Så hadde jeg vært deg hadde jeg nullstilt hjernen (ta ut og inn sikring NR. 1) og sett om det dukker opp igjen.

ChrML
06/09/10, 20:48
LMM-en tåler somregel å bli kasta rundt litt merkelig nok. Prøv å slett feilkodene og se om det dukker opp igjen. Isåfall prøv å bytt LMM og slett feilkodene igjen.

smugen
06/09/10, 20:49
kan prøve det i morgo.

men er vell viktigt att lmm henger godt og ikkje ligg og sleng?

ChrML
06/09/10, 20:51
kan prøve det i morgo.

men er vell viktigt att lmm henger godt og ikkje ligg og sleng?
Ja, den bør absolutt være festet. Men har inntrykk av at de tåler endel. Mange som kjører rundt med LMM-er som henger og slenger.

Har også opplevd at jeg som kjører med LMM på trykkside så har trykkslangen løsnet på LMM som et børseskudd, men har gått bra.

boman
06/09/10, 20:53
Jeg har bare satt på "power"-filter rett på min LMM og har ikke noe feste på det, annet en den lille stivheten som er i slangen imellom LMM og turbo. Har kjørt sånn noen 1000km uten at noe har skjedd (enda ihvertfall) ;)

Uberhenrik
01/10/10, 12:31
Jeg var på biltema og kjøpte lmm, tråden røk samme dag :P så anbefaler ikke å kjøpe derfra.