PDA

Vis full versjon : Diskusjon rundt dumpventil på TD(i) motorer



Svirre
06/09/10, 17:07
Jeg, som har TD motor, har hatt litt interesse av å kunne få en dumpveltil til å fungerere skikkelig på en slik motor UTEN slik ekstra utstyr for å få den til å slippe opp, som f.eks. måling av volt ut fra gasspedal etc.

Om man monterer et gasspjeld før innsuget på en dieselmotor så vil dette gi en "ny" funksjon til motoren. Spjeldet vil da være koblet til wire-hjulet, som det finnes på min 940, åpne seg via en annen wire etter hvor mye gass du gir. Dette vil det etter min tankegang danne seg et overtrykk slik det gjør på en bensinmotor, og dermed gi samme effekt på en dumpventil som det vil på en bensinmotor.

Spørsmålet som reiser seg rundt dette her er om en dieselmotor vil "tåle" dette over lengre tid, og om det vil være "sunt" for den.

PS: Dette er en diskusjon rundt montasje av dumpventil på dieselmotorer, ikke "hvorfor-gidde-å-montere-sånt-tull" diskusjon!

ralf2
06/09/10, 19:33
Jeg hadde dumpventil på en Landcruiser jeg hadde. 4L r6 diesel med spjeld orginalt. Bygde riktignok om til turbo men dette fungerte bra på denne.
Og for en lyd med 3" rustfritt 160-70 hk og 400nm+:D
Kjørte faktisk med den på vålerbanen når kassa i volvoen gikk.

Spjeldet i din motor burde vel ikke ha noe negativ effekt med tanke på holdbarhet. Det er jo bare at man stenger for lufta.

DieselDriver
06/09/10, 19:50
Får dumpventil lyd uten dumpeventeil. (på d24 turbo ihvertfall) Lader du 1,4 bar ller noe i den duren så får du slik plystrelyd

kimove
06/09/10, 20:22
http://www.streetdesign.no/?id=6874

Her har de kit for dump på td motorer :)

Svirre
06/09/10, 20:25
Får dumpventil lyd uten dumpeventeil. (på d24 turbo ihvertfall) Lader du 1,4 bar ller noe i den duren så får du slik plystrelyd

Hvor lenge vil motoren tåle det ladetrykket? :)

turb00le
06/09/10, 20:32
Det er vel ikke noen god måte å få til uten "mikkmakk".
Det finnes jo ikke vakum noe sted på dieselmotor utenom i vakumpumpa til bremsekraftforsterkeren. Så en løsning er jo en pneumatikkventil og en bryter enten på gasspedal eller ved dieselpumpa.
Men for å være ærlig så er det bare skamrisig tvers igjenom, kaklekakle-pysj.
Du får ikke noe særlig låt heller da mye luft går inn i motoren.

kermitt
06/09/10, 20:39
skru på nok ladd som sagt så slipper du sånn leamikk. mye fetere med sånn lyd når det er ekte fysikk som lager lyden! D24 tåler det meste bare du kjører den skikkelig varm og har nok diesel.

Svirre
07/09/10, 16:57
skru på nok ladd som sagt så slipper du sånn leamikk. mye fetere med sånn lyd når det er ekte fysikk som lager lyden! D24 tåler det meste bare du kjører den skikkelig varm og har nok diesel.

:) Ska dra 3" fra turbo og bakover etter at jeg får skiftet topp. Da er det i hvertfall god nok plass for eksosen :p

JonasS
07/09/10, 19:50
1.4bar på en diesel er ikke voldtekt det.. en kompis kjørte jo 1.5 på sin golf 2 td.. Prøvde 1.8, men da gikk det dårligere..
Etterjustere dieselmengden så går det godt..

DieselDriver
07/09/10, 19:53
skru på nok ladd som sagt så slipper du sånn leamikk. mye fetere med sånn lyd når det er ekte fysikk som lager lyden! D24 tåler det meste bare du kjører den skikkelig varm og har nok diesel.

Er vel for mye diesel som dreper motoren.

turb00le
07/09/10, 20:18
Jupp, da øker eksostempen. Må kompansere med mere luft.

kermitt
07/09/10, 20:26
for mye diesel som dreper motoren ja, vet. har erfart det :p det jeg mente var at det går bare bedre å bedre med mer turbotrykk om du har diesel til det.

Svirre
07/09/10, 21:41
for mye diesel som dreper motoren ja, vet. har erfart det :p det jeg mente var at det går bare bedre å bedre med mer turbotrykk om du har diesel til det.

Tror det skal gå bra å kompansere når toppakninga er bytta :)

Svirre
07/09/10, 21:51
Det er vel ikke noen god måte å få til uten "mikkmakk".
Det finnes jo ikke vakum noe sted på dieselmotor utenom i vakumpumpa til bremsekraftforsterkeren. Så en løsning er jo en pneumatikkventil og en bryter enten på gasspedal eller ved dieselpumpa.
Men for å være ærlig så er det bare skamrisig tvers igjenom, kaklekakle-pysj.
Du får ikke noe særlig låt heller da mye luft går inn i motoren.

Jeg vil kunne få et overtrykk når jeg akselerer og slipper gassen. Etter min mening vil gasspjeldet stoppa lufta brått før innsug, men samtidig gi motoren luft.
Om dette så ikke fungerer så er det ikke være enn å bare ta det av igjen.

Ang det med diesel så er det smak og behag ;) Trives veldig godt med dieselen egenskaper :D

turb00le
07/09/10, 22:40
Er vel ikke noe spjeld på motoren din????

Liker diesel jeg også, hatt 2 dieselbiler før. Men en ting skal vag i allefall ha, du får fryse om vintern selv med helt igjenpappa front. Vet ikke åssen 940n er til å få opp varmen jeg?

Svirre
08/09/10, 20:45
Er vel ikke noe spjeld på motoren din????

Liker diesel jeg også, hatt 2 dieselbiler før. Men en ting skal vag i allefall ha, du får fryse om vintern selv med helt igjenpappa front. Vet ikke åssen 940n er til å få opp varmen jeg?
Har DEFA montert, så jeg kommer ikke til å ha det problemet, men skal testes ut ;) Denna motoren går ekstremt fort opp i arbeidstemp, så blir spennende å se :p

EDIT: Jeg har ikke spjeld orginalt, nei.

DieselDriver
08/09/10, 20:55
Er vel ikke noe spjeld på motoren din????

Liker diesel jeg også, hatt 2 dieselbiler før. Men en ting skal vag i allefall ha, du får fryse om vintern selv med helt igjenpappa front. Vet ikke åssen 940n er til å få opp varmen jeg?

Er ikke så gale hvis kaldstart på pumpa er i orden fordi da går den på litt over tusen omdreininger og den justerer også tenninga

Svirre
08/09/10, 21:26
Er ikke så gale hvis kaldstart på pumpa er i orden fordi da går den på litt over tusen omdreininger og den justerer også tenninga

Tror ikke min fungerer da siden den øker i turtall bare ved 5-10grader. Må holde litt på gassen, men sitter ikke mer enn 15 sek ved lave temp. så det går nok bra :) Bare få skifta glødepluggene FØR det blir for kaldt! :p

DieselDriver
08/09/10, 21:40
På min gløder jeg og vrir om nøkkelen uten og gi noe som helt gass helt nede i 15 minus

Svirre
08/09/10, 21:48
På min gløder jeg og vrir om nøkkelen uten og gi noe som helt gass helt nede i 15 minus

Har nok ikke samme funksjonen selv, men har ikke fått testa bilen på minussida da jeg kjøpte bilen etter at minusgradene forsvant.

Soulair
09/09/10, 16:43
Har nok ikke samme funksjonen selv, men har ikke fått testa bilen på minussida da jeg kjøpte bilen etter at minusgradene forsvant.

Du har nok denne funksjonen på dieselpumpa. Hvis jeg ikke husker feil er det en solenoid som dytter "gassarmen" litt opp. I tillegg skal de justere seg mot fortenning. Da rakler det som F*** så det er ingen tvil om den funker:cool:

DieselDriver
09/09/10, 16:46
Trur det er noe voks greier fordi kjølevannet er koblet på det.

C.Erstad
09/09/10, 17:48
Hadde dump på diesel golfen min!
1,6td med 1,6 i trykk! :)

Denne gikk utroligt godt og funka som bare juling med dump på!
Litt volvo deler som måtte til for å lage det til :)

treboR87
09/09/10, 21:52
Lagde selv dump på min førstebil.. Vw Golf GTD.. fant faktisk igjen prosjektråden til det også.. savner litt den bilen :rolleyes:

ole
11/09/10, 11:24
altså en veldi enkel måte og fikse dump ventil på diesel bil, du får tak i en vackum sak fra Audi 80 (kan finne ut av hva denne het igjen hvis int) koble den inn på vackumet på bremsekraft forsterker'n, og selfølgeli også inn på dump ventilen. sette en bryter med + på clutch armen og minus i karoseri.

SWR
11/09/10, 12:03
Å sette dump på en bil som ikke trenger det er avansert trimming..? :p

Svirre
11/09/10, 13:04
Å sette dump på en bil som ikke trenger det er avansert trimming..? :p

Ekstremt avansert! :p

Nei, tok feil tråd ;)

Njål Nilssen
14/09/10, 20:54
Er jo ikke noe spjeld, så hva i huleste er vitsen med dump da? Og lager du spjeld... good luck med nedsota motor (får unngå å la den gå på tomgang da), dessuten hvis du formerlig digger turbolag kjør på ;)

Nybakken
30/09/10, 12:22
Hele hovedpoenget med dump er jo å lette trykket på turboen, nettopp det stikk motsatte av hva man vil med en diesel, der vil man jo ha turbotrykket konstant.
Skru opp trykket så plystrer turboen villig! Fettern min hadde en bimmer TD som gikk på 1,2 bar, og den plystra turboen på hver gang han slapp gassen, uten dump
V70en min og plystrer selv med bare powerboks på, men det er VELDIG sjeldent og kun på ett visst rpm tall, rundt 2100 eller noe, eller om man drar noe tung så turboen må jobbe en del mer enn vanlig :p

Svirre
30/09/10, 15:37
Hele hovedpoenget med dump er jo å lette trykket på turboen, nettopp det stikk motsatte av hva man vil med en diesel, der vil man jo ha turbotrykket konstant.
Skru opp trykket så plystrer turboen villig! Fettern min hadde en bimmer TD som gikk på 1,2 bar, og den plystra turboen på hver gang han slapp gassen, uten dump
V70en min og plystrer selv med bare powerboks på, men det er VELDIG sjeldent og kun på ett visst rpm tall, rundt 2100 eller noe, eller om man drar noe tung så turboen må jobbe en del mer enn vanlig :p

Kjører min på 0,6 bar nå, og det plysterer greit :) Gleder meg til jeg kan skru opp igjen :D

EDIT: Grunnen til at jeg ønsker å sette på dumpventil er fordi at jeg ønsker den siste "finishen". At man får den utblåseen når man slipper gassen ;)

DieselDriver
30/09/10, 18:52
Det får man 1,5 bar!!!!!

Nybakken
30/09/10, 23:29
Kjører min på 0,6 bar nå, og det plysterer greit :) Gleder meg til jeg kan skru opp igjen :D

EDIT: Grunnen til at jeg ønsker å sette på dumpventil er fordi at jeg ønsker den siste "finishen". At man får den utblåseen når man slipper gassen ;)
Er nettopp det man får ved høyere trykk! Da trenger man ikke dump for å få "dump lyden"!
Hører jo turboen hvine konstant, men hører også PTSHHHHHHHH når man slipper gassen om du kjører på høyt trykk :)

Svirre
01/10/10, 20:29
Er nettopp det man får ved høyere trykk! Da trenger man ikke dump for å få "dump lyden"!
Hører jo turboen hvine konstant, men hører også PTSHHHHHHHH når man slipper gassen om du kjører på høyt trykk :)

Aha!

Må prøves om mange km :D