PDA

Vis full versjon : Høydejusterbare coilovers



Simen2k
06/09/10, 14:01
Har store planer om høydejusterbare coilovers på en 740.
Men med orginal lengde på fjærbein og litt senk så blir d liten fjæringsvei før støtdemper bånner ( bilstein sprint 35mm kortere enn orginale).

Hvis jeg da kjøper de gjengede coilover fjørbeina fra pedersens racing til 740 og maskinerer de så at fjrøbeinet kommer 40mm lengre ned i navet. Og 40mm spacer mellom bærekule å navet.

Er det noen som har meninger om dette? Bra eller dårlig løsning?

Poenget er og bruke bilstein sprint demperene jeg har..
Ellers er jo en annen mulighet og kjøpe fjørbein beregnet på 240 da de er litt kortere. Men da må jeg ha nye dempere.

Simen2k
08/09/10, 11:04
Noen som skjønner hva jeg mener? :p

GMV
09/09/10, 07:14
Skjønner hva du mener ja. Jeg har gjort akkurat det samme på min 240.
Kortet og dreide ned kragen i bunnen på SAM (Pedersens) gjengerørene og flyttet demperen ned/gjennom spindelen med distansehylser mellom bærekule og spindel. Husk å korte røret mer enn det du skal flytte ned demperen på disse rørene da de har en tendens til å bunne i toppen. Dvs øvre fjærskål slår i toppen på gjengerøret FØR gjennomslagsgummien bunner.
Kan også bli i mykeste laget med sprintdempere ved ekstrem senking.
Her er ett bilde på hvor lav den kan bli. Går ikke å kjøre sånn da men.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/622.jpg

Simen2k
09/09/10, 18:15
Tøfft :D

Men jeg tenkte ikke og korte inn gjengerøret, da jeg har dreiet hull med samme diameter + 0,2mm i "bærekule-spaceren".
Men blir vel samme funksjonen?
Har laget spacer på 40 mm.

Joakim-G_R
09/09/10, 18:40
Det var en stykk lav 240 ja. :) 17 eller 18" felg?

VolvoR-Sport
09/09/10, 20:17
17" det der.

GMV
11/09/10, 10:59
Tøfft :D

Men jeg tenkte ikke og korte inn gjengerøret, da jeg har dreiet hull med samme diameter + 0,2mm i "bærekule-spaceren".
Men blir vel samme funksjonen?
Har laget spacer på 40 mm.

Du MÅ korte inn røret, ellers er det ingen vits i å få demperen lengre ned i røret. Kommer bare til å bunne i toppen for deg. Gjør jo det allerede orginalt.....
Beste er 240 rør og dempere.

Simen2k
11/09/10, 21:10
Du MÅ korte inn røret, ellers er det ingen vits i å få demperen lengre ned i røret. Kommer bare til å bunne i toppen for deg. Gjør jo det allerede orginalt.....
Beste er 240 rør og dempere.

Ja, men jeg tenkte og maskinere gjengerøret så det går 40mm lengre ned i spindelen. Det vil jo bli det samme som og kappe av røret 40mm hvis det står på orginal plass i spindel? Er det noen ulemper med denne løsningen?
240 gjengerør er 26mm kortere, så med 740 gjengerør 40mm lengre ned i spindelen må det vel bli bra? :D

Joakim-G_R
11/09/10, 21:19
Du får jo senket endel mer med 240 dempere enn med 740 dempere da..

Om du har Bilstein ClubSport/Racing, så er jo de 30mm kortere enn orginal 240, så da er det altså 56mm kortere dempere enn 740 demperne, om jeg regner riktig.

Dvs, 56 mm lavere senkesett.. om du lager forspenn på 6 mm, så har du senk 35 mm som er "vanlig" senk, minus 50 mm, så er du oppi 85 mm senk, med forspenn. :D

Klart, det er et veldig "ca" regnestykke.

Simen2k
12/09/10, 11:07
Du får jo senket endel mer med 240 dempere enn med 740 dempere da..

Om du har Bilstein ClubSport/Racing, så er jo de 30mm kortere enn orginal 240, så da er det altså 56mm kortere dempere enn 740 demperne, om jeg regner riktig.

Dvs, 56 mm lavere senkesett.. om du lager forspenn på 6 mm, så har du senk 35 mm som er "vanlig" senk, minus 50 mm, så er du oppi 85 mm senk, med forspenn. :D

Klart, det er et veldig "ca" regnestykke.

Har bilstein sprint til 740 som er 35mm kortere enn orginal lengde.
+ 40mm når jeg flytter ned fjærbeinet.
Med 240 fjærbein vil jeg få 26mm ekstra før fjærbeinet tar i topplagringa, og når jeg senker 740 fjærbeinet 40mm lengre ned i spindelen får jeg 40mm ekstra før fjærbeinet tar i topplagringa. Så d må jo bli bra? :p
Forspenn vill ikke bli noe problem med høydejusterbare coilovers ;)

GMV
12/09/10, 18:17
Ja, men jeg tenkte og maskinere gjengerøret så det går 40mm lengre ned i spindelen. Det vil jo bli det samme som og kappe av røret 40mm hvis det står på orginal plass i spindel? Er det noen ulemper med denne løsningen?
240 gjengerør er 26mm kortere, så med 740 gjengerør 40mm lengre ned i spindelen må det vel bli bra? :D

Det er jo akkurat det samme.... Korter jo inn fjærbeinet FØR det sveises fast, og selvfølgelig i bunnen. Oppe er det jo innvendige gjenger for mutteren som holder demperen.