PDA

Vis full versjon : ekstern eller intern wg?



session
05/09/10, 16:22
vil det funke med ekstern wg til 300oppsettet? eller gjør en intern samma jobben? skal uannsett ha på custom grenrør så da er spørsmålet om jeg skal ha med eller uten ekstern wg? og vil 38mmwg være nok eller er det sånn at størst er best?

Eventuelt må utaket til wg sitte på kolektoren eller kan den sitte på ett av røra?

ChrML
05/09/10, 23:59
Størst er stort sett best (til en viss grad). Ekstern er mye bedre enn intern hvis du skal ha muligheter til å ha litt bedre kontroll over ladetrykket. Spesiellt hvis turboen er stor og er beregnet på å jobbe med en del mottrykk (dvs store motorer), men skal sitte på en liten Volvomotor.

Nå vet ikke jeg åssen turbo du skal ha eller åssen motor den skal på, men si du skal ha en HX35 eller HX40 på en rødblokk, som er ganske store turboer. Med intern wastegate. Så kan du få problemer med boostcreep, spesiellt hvis du skal kjøre lave ladetrykk fordi mottrykket er lavt og wastegaten er liten. Den har ikke så lett for å stjele eksos fra turboen.

Med en stor ekstern wastegate kan du enkelt stjele mye trykk fra turboen. Jeg kan fex fint kjøre 0.5 bar i ladetrykk på min KKK27 med ekstern WG. Ikke sikkert det hadde gått med intern.


Ladetrykket holder seg også veldig stabilt å fint. Jeg bruker en ekstern wastegate med trykkkammer både over og under membranen. Over membranen kjører jeg inn trykk som jeg justerer med en trykkreduseringsventil (type det som sitter på kompressorer og sånn, bare med litt mindre arbeidsområde, 0-2 bar). Under membranen er koblet til trykkrørene.

Det fungerer veldig fint for da kan jeg holde igjen wastegaten ved å justere trykkreduseringsventilen. Og ha justerbart ladetrykk fra 0.5 til 2.5 bar trinnløst og uten tyvåpning. Eller 1.5 bar til 3.5 bar for den saks skyld hvis man bytter wg fjøra.


Du kan også gjøre det samme med intern wastegate hvis aktuatoren har nippel over og under membranen. På små turboer som jobber med en del mottrykk så fungerer interne wastegater også bra da wastegaten har lettere for å "stjele" eksos. På en turbo som jobber med litt mottrykk så ønsker man ikke for stor wastegate eller da man risikerer at den stjeler all eksosen ved veldig lite åpning som kan gjøre det vanskelig å regulere et stabilt ladetrykk med den.

session
06/09/10, 19:26
er bare en t3t4 som jeg skal sette på bilen til en kompis, er intern wg på den nå, men siden jeg har sveisa grenrør til han så synes han ekstern wg også hørtes tøfft ut, jeg har kjøpt alle mine ferdige, men funker denna skal jeg lage til bilene mine også :)

angående plasering av wg utak da? på kolektoren?

VolvoR-Sport
06/09/10, 19:35
på kollektoren ja. jeg bruker å plassere den på sia som passer best til videre rør gater, og midt på kollektor sia.

session
06/09/10, 19:43
okei, tenkte jeg sku ha bruke en 40mm wg, vil det holde eller?

ChrML
06/09/10, 19:45
Hvis ikke turboen er veldig stor eller du skal kjøre veldig lavt ladetrykk så vil det nok holde, ja.

session
06/09/10, 19:47
er t3t4 ar63 og 70trim mener jeg å huske, lader vel 1,2

Kalsn
06/09/10, 20:11
Hvis ikke turboen er veldig stor eller du skal kjøre veldig lavt ladetrykk så vil det nok holde, ja.
hvor stor wg kjører du? Er fortsatt helt sykt plaget med "1.8bar" selv om jeg har stilt staget helt ut, og tilogmed 1mm konstant åpning på wgn. Skal spandere på meg nytt grenrør før motoren kvelder på nytt:rolleyes:

ChrML
06/09/10, 20:13
hvor stor wg kjører du? Er fortsatt helt sykt plaget med "1.8bar" selv om jeg har stilt staget helt ut, og tilogmed 1mm konstant åpning på wgn. Skal spandere på meg nytt grenrør før motoren kvelder på nytt:rolleyes:
Jeg kjører med 50mm HKS-Kopi WG. Aldri vært noe problem med ladetrykk på det. Har justert den inn på de fleste trykk mellom 0.5 bar og 1.3 bar, like stabil overalt. Med mottrykksjustering av ladetrykk.

session
08/09/10, 18:44
nå trur jeg at jeg har gått på en smell :eek:

har jo kappa det grenrøret fra ksr i alle skjøter og brukt som mal til å lage ett likt ett i svartstål, fikk satt det sammen og laget utakt til wg, men nå ser jeg jo at det kommer veldig nerme vannslangen som går til vannpumpa, noen som har noen erfaringer om det går? skal ha sånn varmebandasje rundt kan ta det rundt vannslangen også om det vil hjelpe.

Vil helst ha svar av folk som har sett og prøvekjørt med den type grenrør :)

ChrML
08/09/10, 18:47
Ajden grenrøret mitt kom også veldig nærme vannslangen til vannpumpa. Sånn at det lå inntil. Jeg kjøpte et 90 graders silikonbend som jeg monterte på istedet og kjørte fleksibel silikonslange videre til radiatoren for å få svingen tidligere og få større avstand til grenrøret.

session
08/09/10, 19:53
mitt er vel 2cm unna, men kan prøve og se om jeg får det lengre unna :)