PDA

Vis full versjon : Hvilke dyser og hva trengs for å virke i bil?



Volvo144
14/01/10, 07:55
Bilen det gjelder: Volvo 940 LT AUT 1995 modell. Ecomax chip og flexitune for E85 og bensinkjøring.

Har tatt ut toppen for overhaling og da føyk den ene dysa i biter. De så ikke bra ut de andre heller.

Har lest om forskjellige dyser man kan bruke og spesielt 968 dysene.

Hva annet trenger jeg for å få dette til å fungere på min bil? Ønsker ikke å kjøpe ny chip igjen...

Har noen andre forslag til hvilke dyser jeg burde kjøpe og hvorfor? Flexitune sier allerede ifra at jeg har for små dyser ved kjøring på E85.

microplex
14/01/10, 08:51
Har noen andre forslag til hvilke dyser jeg burde kjøpe og hvorfor? Flexitune sier allerede ifra at jeg har for små dyser ved kjøring på E85.


da burde jeg 968 være kurrant vel:D

ArneR
14/01/10, 09:56
0280150558 Bosch green top, fra Ford SVT Lightning, beregnet på 8ventilers motorer (16v V8 :p ) leverer like mye på 3bar grunntrykk som -968 dysene på 3,8bar..

Da slipper du justerbar bensintrykkregulator også.

www.fiveomotorsport.com

Volvo144
14/01/10, 10:17
Hva ekstra trenger jeg for å kunne montere dette på mitt oppsett?

Har automatgir nå så skal ikke ha så mye ekstra hk, men om turbo ryker og girkasse ryker er det viktig at jeg ikke har stengt noen dører for mer...

Vil dette bruke mer bensin enn orginaldysene eller vil hjernen kompensere for dette?

Trenger jeg f.eks. 3" lmm og hvor bestiller jeg da slangene jeg trenger og hva mer trenger jeg?

ArneR
14/01/10, 10:38
Du trenger ikke 3" lmm når du kjører med E85, men om du skal kjøre med vanlig bensin trenger du det..

Du trenger ikke noe videre utover de dysene, de er dessuten høyohm, så du trenger ikke formotstander heller. Du lager bare en lask og kopler de 4 grønne ledningene sammen med den tykke grå(?).

Volvo144
14/01/10, 10:48
Flexitune boksen sitter mellom hjernen og dysene og justerer forholdet i henhold til blandingen bensin / E85 på tanken. Ønsker å ha det slik pga. bruk av bensin når det er under 0 grader ute.

Så dette betyr at bilen må være orginal på bensin akkurat som jeg har koblet vekk flexitune boksen.

Er da det eneste jeg trenger:

3" LMM med -012 nr.
dysene fra Ford Lightning
koble ut formotstandene
En slange mellom LMM og turbo (Hvilken kjøper jeg her?)

Noe mer?

ArneR
14/01/10, 11:11
en 90 graders 3" til 2,5" silikonslange, atpturbo.com har iallefall og det finnes nok steder her i norge som har også, men de er jeg ikke så oppdatert på.

Volvo144
15/01/10, 13:57
da er 3" lmm og green top dysene bestilt.

Håper dette passer...

ChrML
15/01/10, 15:23
Passer fint det. Sitter med noen 558 Green Top dyser foran meg som er monteringslike 968 og originaldysene. Som skal monteres når jeg får 3" LMM-en min :).

Du må nok regne med å gjøre om litt ved luftinntaket, men. Hive ut luftfilterboksen hvis du ikke allerede har gjordt det å slenge på et 80mm luftfilter. For at 3" LMM-en skal passe.

Volvo144
15/01/10, 18:48
Har allerede kastet ut luftfilterboksen, eller ihvertfall toppen av den. Bunnen er fin å hvile lmm og luftfilter på.

Har biltema luftfilter til 99kr (fordi d var gult, blå kostet 199...jaja) med en gummiring imellom. Regner med dette også skal passe på 3"lmm.

Kjøpte 3"LMM på ebay for 49USD og dysene for 185USD. Håper det virker.. Vil ikke ha mer føss nå.

Har noen peiling på turboen? Jeg byttet den rett etter sommeren til en som var meget fin og tight. Når jeg skrudde den av nå var det olje over alt, både fra innsuget men også til intercooleren. Turboen er fin og tight enda og har fungert utmerket. Hva kan være galt? Toppakningen jeg tok av bilen var porøs og sprø, det kan kanskje ha kommet noe fra motor/topp?

A.Finstad
16/01/10, 00:32
få vekk det biltema filteret en kamerat havarerte nettop turboen på grunn av IS som kom inn i den pga biltema filteret. han har satt inn K&N filter nå å det har vi tatt av flere ganger for å sjekke om det er is der å det er det ikke! så kjøp deg et kvalitets filter.

ChrML
16/01/10, 10:49
Is som hadde lagt seg på innsiden av LMM og blitt revet løs havarerte også LMM-en til Yngste Haugerud her på forumet. Han hadde et billig Torshov filter.

Men sikker på at filteret har noe med saken å gjøre da? Det har vært veldig kaldt og alle filter suger vel inn luftfuktighet? Som kan kondensere og fryse til over tid til med kaldt vær til større klumper på forskjellige steder i innsuget og evt løsne senere.

A.Finstad
16/01/10, 22:28
det kan hende det skjer med orginalt filter også, men det er uansett greit å kjøpe "sports filter" fra en kjent produsent.

Volvo144
16/01/10, 23:32
biltema filteret er tilsynelatende veldig bra. en blindtest av biltema filteret og andre annerkjente merker er jeg sikkrr på ville bli uavgjort. det er jo bare et filter og kvaliteten virker bra.

A.Finstad
17/01/10, 00:48
jeg fant grus i LMM og slangen mellom LMM og turbo på bilen til kameraten min så det kan ikke være så bra filter! jeg har green stuff filter på 740en min å der er det ikke noe dritt inni annet en at filteret må vaskes til sommeren for det er fult av sånn fine støv korn og dritt så det filtrerer BRA.

Volvo144
28/01/10, 13:30
Passer fint det. Sitter med noen 558 Green Top dyser foran meg som er monteringslike 968 og originaldysene. Som skal monteres når jeg får 3" LMM-en min :).

Du må nok regne med å gjøre om litt ved luftinntaket, men. Hive ut luftfilterboksen hvis du ikke allerede har gjordt det å slenge på et 80mm luftfilter. For at 3" LMM-en skal passe.


Har du fått montert dette nå? Hvordan ble bilen? Hva har du gjort med luftinntaket? Tenker på hvilken slange mellom LMM og turbo?

ChrML
28/01/10, 13:39
Har du fått montert dette nå? Hvordan ble bilen? Hva har du gjort med luftinntaket? Tenker på hvilken slange mellom LMM og turbo?
Yep, monterte 558 dysene på Mandag. Både passer rett på og fungerer fint.

Dessverre klarte jeg å ødelegge 3" LMM-en min på en uvisst måte når jeg prøvde å flytte innmaten fra 2.5" LMM-en inn i 3" LMM huset. Den blei hvertfall drit varm og fungerte dårlig under prøvestart. Så venter på en ny 3" LMM i posten nå.

Slangen mellom turbo og LMM gjorde jeg ingenting med. Jeg og Henrik940 fikk akkurat tredd 3" LMM-en på originalslangen til turboen. Original slangeklemme som sitter der passer også.

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100125/IMG_5203T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100125/IMG_5203.JPG)

Det ser umulig ut, men hvis du løsner slangen fra turboen og tar den med til arbeidsbenken. Så står en å presser den på og vrir litt frem og tilbake, mens en annen står med en skrutrekker for å få resten av slangen over kanten så går det akkurat.

Så satt jeg 3" luftfilter rett på LMM-en (men egentlig anbefalt med en liten rørstump imellom og en 80 mm silikonovergang.

Volvo144
28/01/10, 13:47
Off, det såg kriminelt ut... hehe.

da gidder jeg ikke å bestille ny slange med det første. Følte du under noen omstendigheter at du kom til å knuse 3"LMM i forsøket eller virka det solid?

ChrML
28/01/10, 14:04
Off, det såg kriminelt ut... hehe.

da gidder jeg ikke å bestille ny slange med det første. Følte du under noen omstendigheter at du kom til å knuse 3"LMM i forsøket eller virka det solid?
Det er ikke brutalt mot LMM-en å få den på den slangen. Det tåler den fint :).

Det som var brutalt var at jeg hadde fått feil type 3" LMM (type 025 istedet for 012), så jeg prøvde å flytte 016 innmaten fra gamle LMM-en min inn i 3" LMM-en, og det er en brutal prosess. Som ikke gikk så bra :(.

TeamBørnOut
29/01/10, 09:00
Prøvde du uten slangen på LMM? Er jo ikke akkurat bra å strupe forran lmm sånn som det der hehe

A.Finstad
29/01/10, 10:45
det der er jo etter lmm da mellom lmm og turbo.

ChrML
29/01/10, 13:33
Yep, er etter. Men fortsatt ikke helt bra da lufta ikke vil gå tvers igjennom som den skal, men det skal jo fungere bra nok en stund :).

Volvo144
08/02/10, 08:22
Jeg fant en løsning som ikke var så brutal som ChrML sin..

Kjøpte et 3" til 2,5" eksosrør som var ca. 15 cm. langt på biltema. Så kappet jeg dette til ønsket lengde, koblet gammel slange innpå her og ny luftfilter slange 3" mellom eksosrøret og lmm. Var noe tuning greier på biltema type gul til 29kr.

Men bør vel ha 3" hele veien etterhvert.

blitz1
09/02/10, 17:29
når det er snakk i biltemafilter så er det no dritt akuratt så alle andre billigfilter, da den lille chrome dotten i motten av filtret løsner og raserer skovelen. så for all del kost heller på motoren non hundringser ekstra i et ordentlig filter :)

ChrML
09/02/10, 17:30
når det er snakk i biltemafilter så er det no dritt akuratt så alle andre billigfilter, da den lille chrome dotten i motten av filtret løsner og raserer skovelen. så for all del kost heller på motoren non hundringser ekstra i et ordentlig filter :)
Gitteret på LMM vil ta den imot ;). Så går nok mest sannsynlig bra om den skulle løsne. Biltema filter er vel greie som noe midlertidig å kjøre med hvis man ikke har noe annet, men helt klart greit å spandere på seg et skikkelig filter.

Kodja
10/02/10, 00:49
bruker biltema konfilteret under rensing av K&N filteret mitt på 945n men det tar jo bare 3 dager eller noe. 1 dag rens og tørk, 1 dag impregnering med olja og en dag med tørk ekstra for å være sikker på at ikke noe olje blåser inn på lmm og focker opp den. er nå tatt inn til rens og bilen står godt parkert mens 242n bruker biltemafilteret og hoster og harker som faen med åpenfilter på gassern :p haha

ChrML
10/02/10, 08:02
bruker biltema konfilteret under rensing av K&N filteret mitt på 945n men det tar jo bare 3 dager eller noe. 1 dag rens og tørk, 1 dag impregnering med olja og en dag med tørk ekstra for å være sikker på at ikke noe olje blåser inn på lmm og focker opp den. er nå tatt inn til rens og bilen står godt parkert mens 242n bruker biltemafilteret og hoster og harker som faen med åpenfilter på gassern :p haha
Trenger igrunn to filter hvis det sitter på en bruksbil, ja. Så bare bytte til det andre filteret og rense/olje det andre.