PDA

Vis full versjon : 95 oktan vs. 98 oktan



Janus
03/09/10, 23:29
Jeg har lurt litt på dette. Jeg har en ujustert FK-motor, vil jeg merke en positiv forskjell om jeg går rett på 98 oktan? Er 98 oktan bedre for motoren, rett og slett? Og hvor mye dyrere er 98 kontra 95? :cool:

:)

Torra
03/09/10, 23:39
Bare å prøve det ;)
30øre dyrere ca.

JonasS
03/09/10, 23:57
mine slitte A-motorer (som har fungert fint til sitt bruk) fikk jevnere gange\drag + stabil fin tomgang på 98.. En kompis med B230F motor var plaget med litt fusking\lugging enkelte steder i registret. Det forsvant ved bruk av 98.. Litt mer lett-forbrennelig tror jeg..:)

Torra
04/09/10, 00:16
Tåler høyere kompresjon før det selvantenner ;)

johmolan
04/09/10, 09:05
Hva om man tilsetter litt bly-erstatning i 95-oktan, vil dette ha samme funksjon?

ChrML
04/09/10, 10:05
Hva om man tilsetter litt bly-erstatning i 95-oktan, vil dette ha samme funksjon?
Nei. Men Oktan Booster ville kanskje hatt en liten funksjon :).

Volvo-Lars
04/09/10, 10:10
Hva om man tilsetter litt bly-erstatning i 95-oktan, vil dette ha samme funksjon?

Som sagt, nei. Må heller ikke bruke bly-erstatning på biler med lamba og kat.

emilhetty
07/09/10, 15:55
Er null vits å fylle 98oktan om du ikke sliter med tenningsbank eller har planer om å kjøre tidligere tenning.

jonass
07/09/10, 16:12
Eller kjøre 0,21bar høyere lade trykk. Så mye utgjør 3oktan poeng visstnok

emilhetty
07/09/10, 16:26
Eller kjøre 0,21bar høyere lade trykk. Så mye utgjør 3oktan poeng visstnok
Mye mulig det, er mer viktig å få riktig blanding, riktig tenning og en intercooler som kjøler ned lufta godt nok.

Er ikke noe problem å kjøre 500hk med 98oktan med en del trykk om det over stemmer bra.

GeTReibeAktienGesellschaf
07/09/10, 18:15
Eller kjøre 0,21bar høyere lade trykk. Så mye utgjør 3oktan poeng visstnok

Kan ikke motbevise det, men når jeg har prøvd 98/99 oktan på fk min med 0,3bar så synes jeg ikke det virker som om effekten har gått opp 20-25hk som den omtrentlig skal gjøre med 0.5 ladetrykk.

Men på en motor som det er henta ut 200hk+++ så kan jeg tenke meg at det gjør endel mere utslag.

Med 98 i stedet for 95 så synker forbruket noe på de bilene jeg har og har hatt. Så noe har det forseg. Men om man klarer å kjøre inn prisforskjellen skall nok godt gjøres.

ChrML
07/09/10, 18:17
Kan ikke motbevise det, men når jeg har prøvd 98/99 oktan på fk min med 0,3bar så synes jeg ikke det virker som om effekten har gått opp 20-25hk som den omtrentlig skal gjøre med 0.5 ladetrykk.

Men på en motor som det er henta ut 200hk+++ så kan jeg tenke meg at det gjør endel mere utslag.

Med 98 i stedet for 95 så synker forbruket noe på de bilene jeg har og har hatt. Så noe har det forseg. Men om man klarer å kjøre inn prisforskjellen skall nok godt gjøres.
Han mener at om man ikke opplever tenningsbank på si 1 bar ladetrykk med 95 oktan, men at man ligger litt på grensa til tenningsbank, så kan man lade 1.21 bar med 98 oktan uten tenningsbank. Dermed mer effekt.

GeTReibeAktienGesellschaf
07/09/10, 18:58
Han mener at om man ikke opplever tenningsbank på si 1 bar ladetrykk med 95 oktan, men at man ligger litt på grensa til tenningsbank, så kan man lade 1.21 bar med 98 oktan uten tenningsbank. Dermed mer effekt.

Ser det når du sier det.:o

emilhetty
07/09/10, 20:19
Kan ikke motbevise det, men når jeg har prøvd 98/99 oktan på fk min med 0,3bar så synes jeg ikke det virker som om effekten har gått opp 20-25hk som den omtrentlig skal gjøre med 0.5 ladetrykk.

Men på en motor som det er henta ut 200hk+++ så kan jeg tenke meg at det gjør endel mere utslag.
Er nok bare noe du tror det, er teoretisk umulig å få noe mer effekt av å fylle høyere oktan uten å endre tenning eller trykk.
LH 2.4 veit ikke om du fyller 95 eller 98, så den merker ikke noe forkjell. Tenninga er også lagt så seint at den vil ikke prøve å kjøre tidligere tenning selv om den kan.

GeTReibeAktienGesellschaf
07/09/10, 21:45
Er nok bare noe du tror det, er teoretisk umulig å få noe mer effekt av å fylle høyere oktan uten å endre tenning eller trykk.
LH 2.4 veit ikke om du fyller 95 eller 98, så den merker ikke noe forkjell. Tenninga er også lagt så seint at den vil ikke prøve å kjøre tidligere tenning selv om den kan.

Mye mulig det, har bare målt ved tripteller og oppfylling så det er ikke akkurat vitenskapelig dokumentert.

Men er i hvertfall det jeg har kommi fram til med den metoden, størst forskjell var det faktisk med en b21a, å komme ned til 0.7X på mila greide jeg ikke med 95oktan.

Ut av sammenheng, men hadde det fortsatt ikke vært forskjell om jeg hadde fyllt på 92oktan som de hadde på jet før heller?

jonass
07/09/10, 21:58
Husker ikke hvor mye mer fortenning man kan kjøre per oktan poeng, men skal se om jeg får regna litt på det.

Men endrer man ikke tenninga så kan man lade 0,07bar mer for hvert poeng.
Gitt at innsugs tempen ikke stiger noe den så klart vil gjøre, men nå er dette teori da. Så må vel trekke fra litt.

Om man teoriserer litt:
En motor har 100hk som sugis.
Med 1bar overtrykk teoretisk 200hk.
Med 1,21bar trykk 221 hk. Gitt at alt henger med husk dette er teori:D Men ikke min

Njål Nilssen
07/09/10, 22:12
Husker ikke hvor mye mer fortenning man kan kjøre per oktan poeng, men skal se om jeg får regna litt på det.

Men endrer man ikke tenninga så kan man lade 0,07bar mer for hvert poeng.
Gitt at innsugs tempen ikke stiger noe den så klart vil gjøre, men nå er dette teori da. Så må vel trekke fra litt.

Om man teoriserer litt:
En motor har 100hk som sugis.
Med 1bar overtrykk teoretisk 200hk.
Med 1,21bar trykk 221 hk. Gitt at alt henger med husk dette er teori:D Men ikke min
Kommer jo litt an på hvor du har 1bar overtrykk relativt... Hadde man hatt 100hk som sugis og så fått 1bar mere trykk i sylla på BTC (altså DOBBELT så mye luft i sylindra) snakker vi heller rundt 800hk, ideelt sett :D måttet gått ned fra si 10:1 i komp, til ca. 5,5:1 :p Såfremt man henter effekten på samme turtall som originalt... (seff MANGE fler variabler, men sett veldig grovt)

gull pilen
09/09/10, 10:50
jeg oppnådde my finere gange og respons på min 940 med 98 bensin kontra 95..
og forbruket gikk noe ned...