PDA

Vis full versjon : Motor/girkassebytte 960/V90 - startproblemer!



de_icer
03/09/10, 09:06
Har byttet motor i V90'en min, men den har ikke lyst til å starte.

Det som skjer er at starteren slår ikke inn. Bensinpumpa starter og alt virker ellers normalt.

Har sjekket at girkasse står i park (på kassa også), og har prøvd i fri også.

Har disse bilene noen del av startsperra på motoren, eller ligger alt i bilens ledningsnett (tenningslås-boks på rattstamme-hjerne)?

de_icer
03/09/10, 10:38
Ny info:

Startsperre ser ikke ut til å være feilkilden.

Donorbilen er en 1996 960 (T i chassisnr)
Bilen som har fått ny motor er en 1998 V90 (W i chassisnr)

Men - V90 har jo et annet spakstell enn 960. Vi har brukt stag fra spakstell til kasse fra V90, men det kan se ut som at dette ikke blir riktig.

Det det ser mest ut som er at utslaget blir for lite på kassa - for trinnene på spakstellet er tettere på V90 enn på 960. Regnte jo med at dette var bare "kosmetisk" og at utslaget på staget under bilen var det samme på de to, men det virker som at girvelgeren på selve kassa også er "tettere" enn på 960'en?

Så jeg mistenker at den ikke treffer helt på "P" og "N" og at det er grunnen til at den ikke starter.

Kommer selvfølgelig til å forske videre på dette, har jo begge kassene og kan sammenligne, men hvis noen kan spare oss litt tid på vite noe om dette er jeg takknemlig for det!

Noen som har vært borti denne problematikken tidligere?

Svirre
04/09/10, 04:12
Ny info:

Startsperre ser ikke ut til å være feilkilden.

Donorbilen er en 1996 960 (T i chassisnr)
Bilen som har fått ny motor er en 1998 V90 (W i chassisnr)

Men - V90 har jo et annet spakstell enn 960. Vi har brukt stag fra spakstell til kasse fra V90, men det kan se ut som at dette ikke blir riktig.

Det det ser mest ut som er at utslaget blir for lite på kassa - for trinnene på spakstellet er tettere på V90 enn på 960. Regnte jo med at dette var bare "kosmetisk" og at utslaget på staget under bilen var det samme på de to, men det virker som at girvelgeren på selve kassa også er "tettere" enn på 960'en?

Så jeg mistenker at den ikke treffer helt på "P" og "N" og at det er grunnen til at den ikke starter.

Kommer selvfølgelig til å forske videre på dette, har jo begge kassene og kan sammenligne, men hvis noen kan spare oss litt tid på vite noe om dette er jeg takknemlig for det!

Noen som har vært borti denne problematikken tidligere?

Kan være en justering som må til. Har du sjekket med multimeter (måle ohm) slik at du finner punktet på kassa slik at signalstrømmen går igjennom? Hvis ikke kan det kanskje være et tips. Har ikke vært borti akk dette tilfelle, men er det første som detter inn i huet!

Om du får "OK" signal, så kan du prøve å sjekke om starteren går rundt ved å "tvinge" den (kortslutte mellom hoved og styrestrøm) bare for å se at den fungerer. Om så skjer, så har du en artig jobb med å feilsøke :)

de_icer
21/09/10, 14:04
Oppdatering:

Bilen er i drift, den starter og operer normalt når innslagsreléet til starteren får jord. Sannsynligvis er det et annet ledningsnett på motor med tilsynelatende minimale forskjeller....

TeamBørnOut
21/09/10, 17:01
Det er små endringer i det elektriske ja :)
søk på volvo på the pirate bay så finner du et lite "program" med alt av koblings skjemaer til volvoene. det er så enkelt å forstå at selv en forgasser entusiast kan forstå dette :)