PDA

Vis full versjon : B230F bytte hjærne og ledningsnett



Sniffy
03/09/10, 08:45
Hvordan er det med og bytte ledningsnett på volvo 240?
Altså, bilen min er akkurat ett år for gammel til og ha LH 2.4 mao. står det LH 2.2 på den akkurat nå, men tenkte jeg bare skulle finne tak i ledningsnett og hjærne fra LH 2.4, sånn att jeg faktisk kan chippe hjærnen.
Men så kommer spørsmålene da:

Må bilen jeg henter den i fra ha en B230F motor? Eller kan det være det samme så lenge jeg passer på og få med meg Jetronic og ikke motronic?
Hva eller må i så fall gjøres(skulle vist nok være noen givere ekstra på 2.4?)
Noe ellers jeg må passe på?
Og med tanke på at dette kun gjøres for og ha muligheten til og montere en chip(viking chip), så må jeg vel passe på og få med meg hjærnen til en B230FT/FK?, eller spiller det ingen rolle så lenge det er LH 2.4?
Motoren skal med tiden også converteres til TIC.

Bortsett fra tingene, så skal jo resten i teorien, vist jeg har forstådd det rett, være "bolt on"?

Er litt blond på akkurat disse emnene, har ikke akkurat oversikt over hvordan disse boksene er bygd opp(derfor jeg spør hva jeg må passe på), men er dog godkjent elektriker, så kablene og div. sensorer skal jeg da nå alltids klare og få på plass :)

gull pilen
06/09/10, 12:11
må sjekke opp i nummeret på bensin hjernen om det leveres chipper til det nummeret...

Sniffy
08/09/10, 01:15
Hm, sitter på nattevakt akkurat nå, men skal notere meg nummeret og poste det her i morgen, men hvor kan jeg sjekke dette, altså, hvem som leverer chipper etter nr. på hjernen?
Jeg bladde gjennom denne (http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817) listen for en stund tilbake, og klarte ikke og finne nummeret på boksen min i listen der, men så er denne tråden da fra -06..

Edit: Det er snakk om nummeret som står limt på selve boksen, eller er det snakk om en chip inni selve boksen, siden du sier "bensin hjernen"?

Joakim-G_R
08/09/10, 02:58
på selve boksen.
Hvorfor skal du gidde å koste på såpass mye for et LH2.4 når du har LH2.2? Skal du trimme sugemotoren, eller kline inn turbo?

Er du 100% sikker på at du har LH2.2, og ikke LH2.4? Er det en hjerne på spylevæsketanken?

Sniffy
08/09/10, 07:58
240'en er en 88' mod, LH 2.4 kom ikke før i 89
Å det er en B230F som ikke er en sugemotor, så hele sulamitten er elektronisk styrt ;)

Skal kline inn turbo med hvert ja, men akkurat nå så synes jeg toførren min er litt for lat, derfor har jeg lyst til og chippe den, bare hente noen få ekstra hester akkurat nå så er jeg fornøyd en stund framover :)

Hjærne på spylevesketanken, what the hell? :o

Sniffy
08/09/10, 11:16
Okei, har følgende tall på styrings enheten på passasjer siden:
Bosch Jetronic
0 280 000 554
Så står det (078) inni en sirkel
Og helt nederst står det 3 517 011

Wrasko
08/09/10, 14:20
240'en er en 88' mod, LH 2.4 kom ikke før i 89
Å det er en B230F som ikke er en sugemotor, så hele sulamitten er elektronisk styrt ;)

Skal kline inn turbo med hvert ja, men akkurat nå så synes jeg toførren min er litt for lat, derfor har jeg lyst til og chippe den, bare hente noen få ekstra hester akkurat nå så er jeg fornøyd en stund framover :)

Hjærne på spylevesketanken, what the hell? :o

kom i 89 ja.. men Selv hadde jeg en 89 som var levert sensommeren 88.. Så er alltids mulighet for at det er lh2.4...

Du får ikke no ekstra ut av motoren ved å chippe, hvis du ikke går for turbo samtidig..

Sniffy
08/09/10, 15:07
Hm okei, da får jeg ta det i samme slengen som jeg monterer turboen da, men hvordan kan jeg se om det i det hele tatt er LH 2.2 eller LH 2.4, skal ikke 2.4 ha 2 bokser hengende under dashbordet på passasjer siden? eller husker jeg feil?

Wrasko
08/09/10, 15:09
Enkleste måten er å sjekke på festet til fjørbeinet på sjaførsiden, mot torpedoveggen.. Skal være en liten boks der.. Hvis det er LH2.4.. Har dog sett biler med lh2.4 der den og henger løst under bremsekraftforsterkeren

Sniffy
08/09/10, 17:00
Finner ingen ting på noen av plassene, er det ikke mulig og sjekke hva som står i bilen med serienummeret på hjernen?(se tall lengre opp)

Wrasko
08/09/10, 17:07
Finner ingen ting på noen av plassene, er det ikke mulig og sjekke hva som står i bilen med serienummeret på hjernen?(se tall lengre opp)

Har du svinghjulsgiver på bilen? Dvs oppå der blokk og girkasse møtes..

Sniffy
08/09/10, 18:05
Hm wrasko, sitter jo å prater i din tråd nå uansett..
Jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal klare og se det akkurat nå, har ikke bilen stående på bukker pr. dags dato.
Men siden bilen er 88, husker ikke helt nårtid på året den var førstegangs registrert, så går jeg ut i fra att det er 2.2.

Men jeg sitter med tennings hjærnen i hånda nå, er det virkelig klin umulig og se det på boksen, eller for den del inni boksen?
Må jeg løfte hele bilen på bukker for og sjekke om jeg har svinghjulsgiver? :o

Wrasko
08/09/10, 18:08
Du kjenner det fra motorrommet.. Ser ikke no lettere OVER girkassa underfra ;)

Sniffy
08/09/10, 18:10
Sant nokk, men mellom blokk og girkasse, hva er det nøyaktig jeg skal kjenne etter?
Altså, jeg vet hva en svinghjulsgiver er, men jeg aner ikke hvordan den kjennes ut på en volvo, man kan si det sånn att jeg er mer vant til og stikke fingrene andre plasser :p

Wrasko
08/09/10, 18:18
Du skal rett og slett sjekke etter om det er en liten sak som stikker opp, som har en ledning som går oppover torpedoveggen.. Er en svart sak som er skrudd fast :)

http://www.ipdusa.com/uploads/images_skus/6845S.jpg

Joakim-G_R
08/09/10, 23:58
240'en er en 88' mod, LH 2.4 kom ikke før i 89
Å det er en B230F som ikke er en sugemotor, så hele sulamitten er elektronisk styrt ;)

Skal kline inn turbo med hvert ja, men akkurat nå så synes jeg toførren min er litt for lat, derfor har jeg lyst til og chippe den, bare hente noen få ekstra hester akkurat nå så er jeg fornøyd en stund framover :)

Hjærne på spylevesketanken, what the hell? :o

En motor som ikke er overtrykksladet (turbo, kompressor) er en sugemotor. Både forgasser og innsprut er en sugemotor.

Har en kompis som hadde LH2.4 på en 88, så skillet kom i 88. Dvs, ku kan ha en 88 med LH2.2, og en annen med LH2.4.

Med kun chip på en 230F motor vil du ikke få merkbar økning. Annen topp/portet topp og annen kam, eksos og slike ting, så vil du merke økning.


LH2.2 har en hjerne som er festet på spylevæsketanken.
LH2.4 har som du sier 2 hjerner under dashbordet, på passasjersiden. En i torpedoveggen, en festet i "skjermen" på høyresiden.

Også skal du ha svinghjulsgiver på LH 2.4.
Og diagnoseboks, altså den sorte boksen på fjørtårnet på førersiden.

Joakim-G_R
09/09/10, 00:04
Gjorde et kjapt søk, og ifølge denne oversikten her:
http://www.nuceng.ca/bill/volvo/database/ecu.htm

Så skal den hjernen være fra en LH2.2 .

Les denne guiden her for montering av LH2.4. (Husk dog at du kan handle dyser med riktig motstand fremfor å klippe og lime inn dysemotstander. Du skal da ha høyohms-dyser.)
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2521

Lykke til. :)

Sniffy
12/10/10, 20:09
En motor som ikke er overtrykksladet (turbo, kompressor) er en sugemotor. Både forgasser og innsprut er en sugemotor.

Har en kompis som hadde LH2.4 på en 88, så skillet kom i 88. Dvs, ku kan ha en 88 med LH2.2, og en annen med LH2.4.

Med kun chip på en 230F motor vil du ikke få merkbar økning. Annen topp/portet topp og annen kam, eksos og slike ting, så vil du merke økning.


LH2.2 har en hjerne som er festet på spylevæsketanken.
LH2.4 har som du sier 2 hjerner under dashbordet, på passasjersiden. En i torpedoveggen, en festet i "skjermen" på høyresiden.

Også skal du ha svinghjulsgiver på LH 2.4.
Og diagnoseboks, altså den sorte boksen på fjørtårnet på førersiden.

Aha, sugemotor selvfølgelig, tenkte litt feil i farta :)

Men uansett, jeg har da en hjærne som står på spylervesketanken, en svart boks som det står injection på i hvertfall, og en hjærne som er festet i skjermen på høyresiden, i andre ord: 2.2

Har i hvertfall fått fikset 2.4 ledningsnett og hjærner nå fra 1990 mod 240, men hva ellers trenger jeg?
Nytt svinghjul?
Svinghjulsgiver?(ganske innlysende, men tar den med alikevell)
Så var det snakk i noe om att 2.4 har høyohms dyser?