PDA

Vis full versjon : Alright... pinlig spørsmål men here goes..



mrstfu
03/09/10, 00:23
skal etterhvert ha nye dempere og fjærer rund baut, da de er 16 år gamle og ganske signe, hele gjengen. ser veldig baktung ut, og jeg har ca 10-12 cm klaring mellomforhjula og skjermen, kontra bakskjermen der jeg har kanskje to cm.

det jeg da lurer på, og ja, dette var litt for pinlig å spørre om i emnet, sorry admins, hvor skadelig/idiotisk er det å kappe fjærene foran litt, for å jevne ut profilen litt? planene er at nye dempere og fjærer kommer i starte av oktober, så blir ikke lenge... hva burde jeg evt tenke på, hvis fjærene kappes? burde de kappes slik at den delen på fjæra som er øverst er vannrett? burde jeg kappe oppe eller nede? noe å tenke på ang demontering?

vet jeg må trekke sammen fjærene når fjærskåla tas av, utover det er jeg blank. har aldri kappa fjører før, og det er vel kanskje bra?

og et seriøst spørsmål :D, når jeg kjøper det senkesettet, er det noe annet jeg burde bytta av slitedeler i samma slengen? stabstag, foringer osv?

ChrML
03/09/10, 05:48
Folk kapper fjørene mens de står på bilen i spenn og (sparer en del jobb). Men da må man være ekstremt forsiktig å ikke kappe for langt igjennom. Og klinke ut det siste sånn at ikke fjøra plutselig slår over vinkelsliperbladet.

Langedal
03/09/10, 08:14
Stram opp fjæra i fjærklemmer mens den står på bilen, og kapp av den nederste ringen.

940pearl
03/09/10, 08:38
er jo innsevring i begge ender av fjøra, så det ville jeg ikke gjort.

Langedal
03/09/10, 09:17
er jo innsevring i begge ender av fjøra, så det ville jeg ikke gjort.

Ikke jeg heller, men hvis trådstarter har et behov for å ha lik høyde foran og bak frem til oktober, så jaja :p

E.GRØNDAHL
03/09/10, 09:21
Bare klemm sammen fjøra når den står på bilen, kapp ab et par ringer, men kapp så fjøra passer med sporet i skåla etter på:D gjorde dette på gamle 240'n min funka som bare det.

skal du kappe mange ringer, kapp p flere steder, hvis ikke får du aldri ut avkappet:P

mrstfu
03/09/10, 11:38
Ikke jeg heller, men hvis trådstarter har et behov for å ha lik høyde foran og bak frem til oktober, så jaja :p

behov er vel iikke akkurat ille, kun forfengelig :D

har gått så jævli lei å se den henge på bakhjula nå, og er utolmodig i forhold til senkesetteet...

takker hvertfall for svar, og trur jeg driter i det, har lest meg opp på emnet, er jo avskiltingsårsak....

Joakim-G_R
03/09/10, 11:49
Har hørt no om at man kan miste lappen for å ha kappa og jeg?

Klin til med senkesett, er så billig til bilen din uansett :p

mrstfu
03/09/10, 11:52
jeg veit det, men venter på skattepenga. er lei av å kjøre bil som titter opp....

Joakim-G_R
03/09/10, 12:03
En måned til sku vel gå bra. :) Ellers får du handle nye bakfjærer på Biltema imens :p

Langedal
03/09/10, 12:35
Man får jo også slike gummiklosser for å legge mellom fjærvindingene, slik du får rompa opp i lufta :)

Det har de garantert på en bilrekvisitabutikk nær deg til 100kr :)

hobby610
03/09/10, 16:24
skal etterhvert ha nye dempere og fjærer rund baut, da de er 16 år gamle og ganske signe, hele gjengen. ser veldig baktung ut, og jeg har ca 10-12 cm klaring mellomforhjula og skjermen, kontra bakskjermen der jeg har kanskje to cm.

det jeg da lurer på, og ja, dette var litt for pinlig å spørre om i emnet, sorry admins, hvor skadelig/idiotisk er det å kappe fjærene foran litt, for å jevne ut profilen litt? planene er at nye dempere og fjærer kommer i starte av oktober, så blir ikke lenge... hva burde jeg evt tenke på, hvis fjærene kappes? burde de kappes slik at den delen på fjæra som er øverst er vannrett? burde jeg kappe oppe eller nede? noe å tenke på ang demontering?

vet jeg må trekke sammen fjærene når fjærskåla tas av, utover det er jeg blank. har aldri kappa fjører før, og det er vel kanskje bra?

og et seriøst spørsmål :D, når jeg kjøper det senkesettet, er det noe annet jeg burde bytta av slitedeler i samma slengen? stabstag, foringer osv?

Håper du har bestilt 60/40 senkesett.
Altså mer senking framme enn bak.
Kjenner godt til dette med 850 som er veldgi høge framme
da jeg senka min 850 (4 cm) så bytta jeg først framme, men oppdaget .......att da vart bilen like høy framme , som bak, så jeg droppet å ha på bak fjærene. da slapp jeg dette med att bilen ser baktung ut, noe dei fleste orginale 850 gjør

ChrML
03/09/10, 17:05
Ellers har du jo det geniale "senkesettet" til Biltema til 50 kr. Som gjør alt som heter senkefjører, coilover osv... en ting fra fortiden.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/For--og-bakstilling/Ovrig/Hoyne--og-senkesett-2-stk/

Men ville ikke kjørt veldig fort i svingene med noe sånt på :p. Bilen kan oppføre seg litt rart idet de ryker.

Morgis
03/09/10, 17:10
ut med framfjørene, få en kamerat med en traktor eller noe til å presse de helt sammen et døgns tid.. :)

bakfjørene, lån to barske jekkestropper og strekk fjørene og la dem stå med strekk et døgns tid...

Bør være en grei løsning som holder ei stund ;)

mister j
03/09/10, 22:32
Eller bare bruke ett brennesett :D
Bare å varme på fjørene til bilen er så lav du vil :D:D:D

mrstfu
04/09/10, 02:58
Eller bare bruke ett brennesett :D
Bare å varme på fjørene til bilen er så lav du vil :D:D:D

det har jeg vært med på :D dvs, det var for å få en løpsbil ned i riktig høyde, så han duden som kom fra demperprodusenten hadde mål å gå etter. var ikke mye spenn igjen der :D


ut med framfjørene, få en kamerat med en traktor eller noe til å presse de helt sammen et døgns tid.. :)

bakfjørene, lån to barske jekkestropper og strekk fjørene og la dem stå med strekk et døgns tid...

Bør være en grei løsning som holder ei stund ;)

holder ei stund... sånn til barneTV er slutt?:D jeg trudde jeg hadde mye kreative løsninger.


Ellers har du jo det geniale "senkesettet" til Biltema til 50 kr. Som gjør alt som heter senkefjører, coilover osv... en ting fra fortiden.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/For--og-bakstilling/Ovrig/Hoyne--og-senkesett-2-stk/

Men ville ikke kjørt veldig fort i svingene med noe sånt på :p. Bilen kan oppføre seg litt rart idet de ryker.

det skjer ikke. en tin er at de oppfører seg rart i svinger hvis de ryker, men fjæra blir jo ikke trykt rett sammen, kan umulig være bra.

nei, fant løsninga, gutter. kjøpte nivåmat av onkel, men original 25mm senk bak. klaringa ble noe større bak, og noe mindre foran. nå mangler bare 40 eller 60 senk foran, så er alt i orden.

hvordan vil det se ut med 60/25 senk? vil det bli litt ekstremt?