PDA

Vis full versjon : Er dette en nivåmatdemper?



ThePlace
02/09/10, 18:41
Først vil jeg beklage de håpløse bildene, hadde kun mobil tilgjengelig.

Som skrevet over så lurer jeg på om jeg har nivåmat på min '00 V70 1 gen.

Demperen er merket med: Sachs 8626028 VOLVO og har en lilla stripe under.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/210.jpg

Fjæren ser ut som vanlige fjærer men er merket grønne i bunn.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/211.jpg

Dersom det er nivåmat, er det noe samsvar mellom fargemerkingene?

Tore
03/09/10, 07:09
Demperen er merket med: Sachs 8626028 VOLVO og har en lilla stripe under.
Ja; 8626028 er en nivomatdemper.



Dersom det er nivåmat, er det noe samsvar mellom fargemerkingene?
Nivomatdemperens farge sier noe om høyden på bilen, mens fjæra har egne merkinger; man skal bruke korrekt fjær som skal holde bilen i "riktig possisjon" uten last. Det bruker ikke være samme farge på fjær/demper. Ved null last i bagasjerommet skal fjæra alene klare å holde bilen i riktig høyde, mens nivomaten tar over mer og mer etter hvert som bilen lastes opp. Derfor skal fjæra være avstemt i forhold til utstyrskode og nivomatfjær på bilen.

gaupe
03/09/10, 08:22
Det er lilla merking på vår 2000 R AWD, så det kan tyde på sportsunderstell.

Per Ulv
03/09/10, 10:45
Hvis jeg har hørt rett så får man bare en type nå, std Awd nivåmatic demper som på R vogn gir deg nesten avlastede fjører. Har selv ikke hørt om di har til min egen bil R-vogn, som er nokså lav å fin ift par andre, noen som veit om disse var å få med noe lavere understell enn std?? 99' R awd

Beste alternativet er vel å kaste alt sammen kjøpe en sats til vanlig stv fra Ge Motorsport... Er vist noe grøvre innfestning på toppen med nivåmatic men dette er vist ikke problem ifl svenskene, samt man trenger ett Biltema verktøy for å komme nedi å få skrudd fast i toppen. For dem som ikke trekker campingvogn eller stapper bilen full av ting und tang.. 60/40 er vel eneste riktige alternativet. Dem har også braketter for å bygge ned nivådemper ved senking.

ThePlace
03/09/10, 15:50
Det er lilla merking på vår 2000 R AWD, så det kan tyde på sportsunderstell.

Hmm, denne sitter på en FWD-bil som var varebil nå frem til påske.
Tror det er ettermontert i så fall, fikk Bilia til å sjekke data på bilen da jeg kjøpte den.
Der stod det at det ikke var nivåmat.
Dersom det er sportsunderstell, da er det vel det foran også?!?
Noen måte å sjekke det på?

Tore
03/09/10, 15:52
Hvis jeg har hørt rett så får man bare en type nå, std Awd nivåmatic demper som på R vogn gir deg nesten avlastede fjører. Har selv ikke hørt om di har til min egen bil R-vogn, som er nokså lav å fin ift par andre, noen som veit om disse var å få med noe lavere understell enn std?? 99' R awd

Beste alternativet er vel å kaste alt sammen kjøpe en sats til vanlig stv fra Ge Motorsport... Er vist noe grøvre innfestning på toppen med nivåmatic men dette er vist ikke problem ifl svenskene, samt man trenger ett Biltema verktøy for å komme nedi å få skrudd fast i toppen. For dem som ikke trekker campingvogn eller stapper bilen full av ting und tang.. 60/40 er vel eneste riktige alternativet. Dem har også braketter for å bygge ned nivådemper ved senking.

TIL AWD finnes det tre typer nivomater;
8626025 (lilla strek) Brukes på biler med senket chassis (15 mm senking).
8626026 (gul strek) Vet ikke hvor denne brukes, kanskje XC?
8626027 (grønn strek) Standard på "vanlig" AWD

Om det bare er 8626027 som kan skaffes nå aner jeg ikke; bestilte to stk 8626025 sammen med R-fjærer og R-krengningshammer hos Volvo i Östersund ved påsketider men fortsatt ikke fått noen beskjed om at de har kommet, så det kan jo være noe i det...

Alle tre variantene finnes på nettsidene til IPDUSA.COM

Tore
03/09/10, 15:55
Hmm, denne sitter på en FWD-bil som var varebil nå frem til påske.
Tror det er ettermontert i så fall, fikk Bilia til å sjekke data på bilen da jeg kjøpte den.
Der stod det at det ikke var nivåmat.
Dersom det er sportsunderstell, da er det vel det foran også?!?
Noen måte å sjekke det på?

Dersom det er levert fra fabrikk skal men kunne lese det ut i fra kodene på chassisplata.

Ta bilde av plata og post den her så er det vel noen som dekoder den for deg :-) Plata finner du i motor-rommet på venstre innerskjerm.

Tore
20/09/10, 11:16
Har kontaktet Volvo i Östersund nå; Som noen kasnkje vet så skal jeg ha nye nivomater til min bil, har tidligere satt på R-fjærer fremme og skal nå ha R-fjærer, R-nivomater og R-krengningsstag bak. Demperne og krengningshammeren har de skaffet, men fjærene har nå fått ny leveringstid uke 40. (Bestilt før påske og tidligere leveringstid var uke 18, men har ikke hørt fra de før jeg purret nå, regner med at de har glemt å gitt meg beskjed og solgt eller returnert de og nå bestilt nytt til meg da de har "oppdaget" feilen).

Men altså: R-dempere til V70 AWD mk1 er mulig å skaffe.

ThePlace
17/10/10, 12:59
Det bruker ikke være samme farge på fjær/demper.

Så det har ingen ting å si at demperen er lilla og fjæren er grønn?!?

Tror nivåmatene har tatt kvelden, er litt sigen bak når det er last.
Eller kan det være miss-match mellom fargekodene på demper og fjærer?

ThePlace
17/10/10, 13:07
Hvis jeg har hørt rett så får man bare en type nå, std Awd nivåmatic demper som på R vogn gir deg nesten avlastede fjører.

Får man kun nivåmat-dempere til AWD-bilene nå?

Er det samme dempere på FWD- og AWD-bilene, sånn at de kan brukes om hverandre?

Tore
17/10/10, 13:43
Så det har ingen ting å si at demperen er lilla og fjæren er grønn?!?

Tror nivåmatene har tatt kvelden, er litt sigen bak når det er last.
Eller kan det være miss-match mellom fargekodene på demper og fjærer?

Det kan være miss-match med farge, men fjær og demper må stemme overens (at de stemmer betyr ikke at de har samma fargekode, men at fjæra holder bilen i riktig høyde uten last som det demperen skal løfte bilen til med last om du skjønner..

Tore
17/10/10, 13:44
Er det samme dempere på FWD- og AWD-bilene, sånn at de kan brukes om hverandre?
Nei, det er ikke samme.

Morgis
17/10/10, 13:51
du kan kjøpe til awd å bare flytte over nedre demperforing fra FWD demperen :)
passer fint det da :)

ThePlace
17/10/10, 16:52
du kan kjøpe til awd å bare flytte over nedre demperforing fra FWD demperen :)
passer fint det da :)

Passer fjærene om hverandre da?
Kanskje litt viktig siden de må være avstemt med demperne?
Eller er de å skaffe enda, fjærene altså?

Morgis
17/10/10, 19:13
fjørene er helt forskjellige. veldig mye mindre diameter på AWD.

Skal du ha nivåmat bør du ha myke fjører, da nivåmatene er veldig stive.