PDA

Vis full versjon : Feilsøking vindusviskermotor bak v70 2004



gjendems
01/09/10, 22:25
Hei,

Vindusviskeren på bakruten sluttet å fungere for en tid tilbake. Hadde bilen på service og (merke)verkstedet mente at det var motoren som var ødelagt da de hadde sjekket sikringer.

Kjøpte meg derfor en ny motor (delenummer: 8667188) og monterte den selv. Men det er fremdeles ingen reaksjon fra motoren, og jeg er veldig klar for noen gode tips til hvordan dette kan løses :)

Når tenningen er på og jeg skrur på bryteren for bakruteviskeren hører jeg det "klikker" i releet, men uten bevegelse på viskeren.

Jeg har foreløpig sjekket:

1. Sikring
2. Rele (byttet om på releene i bakre sikrings/rele-boks)
3. At det kommer spenning til viskermotoren gjennom å koble på en 12V lyspære :) (Vet ikke helt hva den tredje kabelen er til).

Så om det er noen flinke og hjelpsomme der ute, så setter jeg pris på litt hjelp!

gunnargt
01/09/10, 22:34
Den ene er vel konstanstrøm og den andre er styrestrøm fra bryteren og siste er jord mener jeg å huske. Skal sjekke opp i morgen

_tormod_
02/09/10, 05:40
Og du får 12v bak til motoren? Hender seg det er kabelbrudd ved hengsla til bakluka. Napp av det svarte dekselet som sitter over kablene der hengslene går inn i taket (venstre side) og sjær opp tapen til du kommer inn på ledningene . Men om du har 12v inn på motoren så ligger nok ikke feilen her..

Nicklas
02/09/10, 08:58
På min 850 og v70'ien så var det litt skavd i ledningene der kablene går in i bilen. Isolerte om disse kablane og sia den tid har det fungert.

gjendems
02/09/10, 09:00
Takk for svar!


Og du får 12v bak til motoren?
Får 12V til motoren ja (som sagt testet med en 12V pære). Men har ikke fått testet alle tre ledningene skikkelig.


Hender seg det er kabelbrudd ved hengsla til bakluka. Napp av det svarte dekselet som sitter over kablene der hengslene går inn i taket (venstre side) og sjær opp tapen til du kommer inn på ledningene.
Jeg gjorde en enkel variant av dette i går da jeg holdt på, men hører fra flere at dette tydelig er et svakt punkt. Skal derfor få sjekket dette skikkelig.

gjendems
02/09/10, 09:07
På min 850 og v70'ien så var det litt skavd i ledningene der kablene går in i bilen. Isolerte om disse kablane og sia den tid har det fungert.

Da tenker du på hengslingen oppe til venstre på bakluken?

Kanskje et dumt spørsmål, men hva brukte du til å isolere om?

gjendems
02/09/10, 21:10
Og du får 12v bak til motoren? Hender seg det er kabelbrudd ved hengsla til bakluka. Napp av det svarte dekselet som sitter over kablene der hengslene går inn i taket (venstre side) og sjær opp tapen til du kommer inn på ledningene . Men om du har 12v inn på motoren så ligger nok ikke feilen her..

Hei,

Gjorde som du sa og skar opp strømpen. Der fant jeg en aldri så liten krigssone. To kabler som var brutt, og to som var skadet i isolasjonen. De to skadete "reparerte" jeg med elektrikertape. (om noen har bedre tips, så skrik ut)

Neste steg blir å fikse de kablene som det er brudd på. Her tar jeg gjerne i mot tips. Foreløpig ser jeg bare den delen av kabelen som går til bakluken.

Noen spørsmål blir da:

1. Er det greiest å skjøte de kablene som er brudd på? Hvordan skjøte?
2. Hvis det må trekkes nye, noen tips til trekking inn det trange j****skapet...?

Takk for gode tips, vi (jeg) nærmer oss nå !!

Volvo-Christian
03/09/10, 15:46
Enkleste og fineste løsning blir uten tvil og tre på krympestrømpe (svart, hvis svart ledning) og lodde dem sammen, for så og krympe strømpa over etterpå. Blir ikke veldig synlig, og er holdbart :)

gjendems
06/09/10, 08:47
Hei,

Skjøtet ledningene med Duraseal skjøtestrømpe (avmantling, tang, varme). Deretter alt OK!

Takk for all hjelp underveis.