PDA

Vis full versjon : Tregstartet etter chipping



Testdriver
01/09/10, 16:45
Monterte chippen i går og bilen har blitt tungstartet, eller for å si det sånn, enda mer tungstartet enn den var før. Har vært plaget med at jeg må kjinne litt + av og på med tenning et par ganger før den vil starte, dette var somregel kun etter at bilen hadde stått stille over natten.

Nå etter jeg monterte chippen har den blitt værre. I morges når jeg skulle starte måtte jeg flere ganger av og på med tenningen og brukte litt gass også, så startet den etter noen "sykluser" med det. Senere i dag skulle jeg hjem igjen og bilen hadde stått i knappe 3 timer og da var det samme "regla" igjen- av og på med tenning noen ganger + litt gass så startet den. Har også prøvd å la bilen stå stille i ca 15min og etter det starter den rett opp hmm :confused:

Det er snakk om 940 med FK, kjører enda med original ladetrykk men merker ikke noe fjusking når den har startet og under kjøring.

Håper noen har tips på hva som kan være feil :)

wunder-hansi
01/09/10, 19:02
sånn var min å, bare jeg kjørte på 1bar.. etter noen mil med kjøring så ble den brått som normalt igjen!:)

Testdriver
01/09/10, 19:12
Men min var også tullete før chipping, nå er den blitt verre. Men viss du hadde akkurat det samme problemet etter chipping så er det jo en mulighet til at det går seg til liksom :p

ChrML
01/09/10, 19:16
Det er en innkjøringstid på de chippene. Den må tilpasse seg motoren din. Derfor kan den være litt vrang å starte noen ganger og kan gå litt rart i starten. Men det ordner seg etterhvert som den tilpasser seg.

Hvis du har hatt noen problemer før chipping blir de ikke bedre etter chipping. Kan fort bli værre noen ganger. Til problemet er rettet.

Testdriver
01/09/10, 19:27
Ja har som sagt hatt problemer før og blitt værre nå. Hva fåreslår du jeg skal gjøre for å få rettet opp i dette?

Er som sagt ingen fjusking eller stygg gange når den har startet.

ChrML
01/09/10, 19:39
La det gå noen dager og se om det forbedrer seg. Min har også vært sånn kanskje 1-2 ganger iløpet av en vinter, men det skjer bare hvis motorstyringen får seg en liten "hikke" og ikke helt klarer å hente seg inn igjen med en gang virker det som.

Testdriver
01/09/10, 20:14
Da får jeg prøve å vente litt da, men er litt i tvil da den var rar med original chipen også, men vi får se :)

Testdriver
01/09/10, 20:23
Skal dra en tur ut nå, kommer med tilbakemelding etterpå.

Testdriver
01/09/10, 21:30
Da var jeg tilbake igjen!
Var samme greia nå som tidligere i dag desverre. Prøvde også nå å la bilen stå stille i 15min før jeg startet igjen og da startet den rett opp.

Da får jeg bare vente noen dager å se om det ordner seg.

ArneR
02/09/10, 02:00
Hører du at bensinpumpen går et øyeblikk når du vrir på tenningen? For gjør den ikke det er det normalt at den blir idiot etter å ha stått en stund.

Testdriver
02/09/10, 13:57
Har ikke prøvd å hørt etter om den går.

I dag morres når jeg skulle starte var bilen like vrang som i går, men når jeg skulle hjem igjen så startet den rett opp og det samme gjorde den nå nettopp. Det kan jo hende det har "gått seg til" nå, men vi får se i morgen tidlig om den fortsatt er bra da.

Testdriver
05/09/10, 10:23
Bilen er fortsatt idiot etter den har stått over natten eller i flere timer.
Har prøvd å hørt om bensinpumpen går men vanskelig å høre.

Men skal uansett bytte pumpa tenker jeg, den har jo vært med i noen år så :)
Har denne bilen 2 pumper? Isåfall er det vanlig at begge må byttes?

ChrML
05/09/10, 10:52
Du har kun 1 bensinpumpe i tanken. Skal ikke se bortifra at det er den det er noe galt med. Jeg hadde samme problemet en liten stund, da var det en advarsel på at bensinpumpa var i ferd med å ryke. En uke senere fikk jeg ikke start i heletatt noen ganger og stoppet enkelte ganger under kjøring.

Testdriver
05/09/10, 11:41
Hvor er det lurest å kjøpe? Går det bra med Ebay eller risikerer man at man får en dårlig Kina pumpe?
Pumpene på Ebay er jo så billige at jeg blir skeptisk :p

På mekonomen koster det nesten 2000kr, men er jo villig til å betale da det er viktig at det er en pumpe man kan stole på.

Kalsn
05/09/10, 12:10
Du har kun 1 bensinpumpe i tanken. Skal ikke se bortifra at det er den det er noe galt med. Jeg hadde samme problemet en liten stund, da var det en advarsel på at bensinpumpa var i ferd med å ryke. En uke senere fikk jeg ikke start i heletatt noen ganger og stoppet enkelte ganger under kjøring.
kjører du org. pumpe du eller?

ChrML
05/09/10, 12:13
kjører du org. pumpe du eller?
For øyeblikket sitter det en org 960 bensinpumpe der. Men den klarer ikke å levere nok suppe over 1.5 bar i trykk på KKK27-en.

Kalsn
05/09/10, 12:21
For øyeblikket sitter det en org 960 bensinpumpe der. Men den klarer ikke å levere nok suppe over 1.5 bar i trykk på KKK27-en.
har samme mistanke selv, på 1.4 bar og ei pumpe som har gått 280K, og som har "uuuhlet" i ca 40k nå :p

jonass
05/09/10, 12:28
Husk det at det er viktig, å ha alt i orden før chipping som Chrml sier, hvis ikke kan alt bare bli verre enn det var før chipping.

Testdriver
05/09/10, 12:32
Men er det lurt å kjøpe denne:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Volvo-Electric-Fuel-Pump-940-GL-GLE-BOSCH-NEW-_W0QQcmdZViewItemQQfitsZMakeQ3aVolvoQ7cModelQ3a940 QQhashZitem19bcfcfaf7QQitemZ110544878327QQptZMotor sQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories#ht_1584wt_99 2

Eller f.eks denne:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/GENUINE-VOLVO-FUEL-PUMP-240-244-245-740-760-960-BOSCH-_W0QQcmdZViewItemQQfitsZMakeQ3aVolvoQ7cModelQ3a940 QQhashZitem1c0e638a23QQitemZ120500488739QQptZMotor sQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories#ht_4865wt_11 65

Eller burde jeg kjøpe på Mekonomen eller Volvo?

Testdriver
05/09/10, 12:35
Husk det at det er viktig, å ha alt i orden før chipping som Chrml sier, hvis ikke kan alt bare bli verre enn det var før chipping.
Er jo akkurat det som har skjedd som jeg har sagt en del ganger her nå. Må prøve med ny pumpe å se om det blir bedre da.

Burde jeg sette tilbake original chipen til alt er i orden eller? :confused:

Testdriver
05/09/10, 18:50
Noen som har noen innspill på hvor jeg skal kjøpe pumpe?

volvoRsport
05/09/10, 18:55
Walbro 342 til 1099kr: http://qwt.no/storefront.php?pid=8201&catid=8819

Karlsen
05/09/10, 19:04
Noen som har noen innspill på hvor jeg skal kjøpe pumpe?
www.germanautoparts.com

Testdriver
05/09/10, 23:41
Takk for tipsene :)

Er det en vanskelig operasjon å bytte pumpe? Kjapp forklaring hadde vært bra :D

ChrML
05/09/10, 23:43
Ganske kurant, men kan også være problematisk.

- Ta av det lille lokket i bagasjen
- Koble fra bensinslangene (det er hurtigkobling på trykkslangen, de andre kan være problematisk å få av hvis de har rustet fast).
- Skru opp den store plastmutteren
- Dra ut ut armaturen og vri den ut av tanken
- Bytte pumpe
- Montere tilbake, pass på å få gummiringen rundt armaturen tett (kan være vanskelig for har lett for å brette seg. Hjelper med smøring!)

Testdriver
05/09/10, 23:50
Takker!

Da skal jeg få handlet pumpe og montere så får jeg komme med tilbakemelding etterpå om det ble bra eller ikke :)