PDA

Vis full versjon : Noe som har klikka helt i forstillinga



ChrML
01/09/10, 16:35
Skulle kjøre ista, men kom ikke så mye lenger enn nedi gata før jeg merket at det ristet noe voldsomt i rattet i svinger. Så ser jeg på hjulene. Når rattet står rett så stikker begge hjulene ganske langt utover på hver side :eek:. Tyder på at noe er galt når begge hjula har sving utover og stikker betydelig utenfor forskjermen på begge sider :p.

Har sjekket:
- Hjulene sitter som de skal
- Endeledd og bærekuler har ikke løsnet (alle kulene er bare et par uker gamle)
- Alle foringer bortsett fra de rundt krengestag er nye og ingen av skruene har løsnet

Hva kan dette være for noe? :eek: Ser for meg at det indre leddet må ha skrudd seg ut eller muligens knekt, men når jeg kjenner på det så kjennes det igrunn bra ut. Styrestaget sitter og ikke noe slakk som kjennes med håndmakt.

Har bestillt nytt styrestag og mansjetter til begge sider i tilfelle det er det som er galt. Noen andre forslag? Noe annet jeg kan enkelt sjekke før jeg tar opp mansjetten uti gårsplassen her? Kan ikke se for meg at noe annet har skjedd. Ville tro jeg hadde merket det hvis spissinga var justert sånn etter foringbytte.

Karlsen88
01/09/10, 17:47
Sjekket att alle skruene sitter fast? Tenker meg att kjører med Poly-foringer, og di har en svakhet med att da må man være nøye med og bruke locktite på alle skruer og skru til skikkelig.. Har vært borti att kylling bena løsner nederst på fjærbena etter att jeg hadde byttet til poly i forstilling, skruen ved ufo-foringene skrudde seg faktisk ut og ble borte.. Skummelt! :O

ChrML
01/09/10, 17:53
Sjekket att alle skruene sitter fast? Tenker meg att kjører med Poly-foringer, og di har en svakhet med att da må man være nøye med og bruke locktite på alle skruer og skru til skikkelig.. Har vært borti att kylling bena løsner nederst på fjærbena etter att jeg hadde byttet til poly i forstilling, skruen ved ufo-foringene skrudde seg faktisk ut og ble borte.. Skummelt! :O
Har ikke kjent over alle skruene. Men skal gjøre det hvis det slutter å regne ute :p. Kjente over UFO foring skruene og de har ikke løsnet. De andre ser jeg er skrudd helt inntil, men har ikke kjent på de at de sitter. Tror ikke det er problemet, for så mye som hjula spriker utover så ville jeg sett det på foringen/skruen at noe var galt.

Angående justeringen på endeleddet så veit jeg at det står der det sto. Ser det på rusta på gjengene. Så eneste som kan ha flytta seg er inni mansjetten der indre ledd er skrudd til tannstaget. Er det vanlig at låsingen kødder seg der og den begynner å skru seg ut?

boman
01/09/10, 18:31
Kan dette ha oppstått etter at bilen prøvde hvordan det var å falle ned ifra en jekk uten et hjul? Bolten på endeleddet kan ikke ha blitt bøyd (lite trolig kanskje..) etter at det toucha bakken da (for jeg regner med bilen har blitt justert etter bytte av endeledd?)?

ChrML
01/09/10, 18:37
Kan dette ha oppstått etter at bilen prøvde hvordan det var å falle ned ifra en jekk uten et hjul? Bolten på endeleddet kan ikke ha blitt bøyd (lite trolig kanskje..) etter at det toucha bakken da (for jeg regner med bilen har blitt justert etter bytte av endeledd?)?
Nop, bilen ble jekket opp som et resultat av at hjula sto utover :). Ikke omvendt ;).

Bilen ble ikke justert etter bytte av endeledd. De ble skrudd der de sto fra før og bilen kjentes bra ut. Ristinga i rattet begynte ikke før i dag. Og da la jeg merke til ganske raskt at hjula peker utover.

Mr. Crepsley
01/09/10, 18:40
Sånn jeg forsto det så sto bilen på bukk for å få sjekket hvorfor forstillinga var sånn. Er vel mest trolig at noe mystisk har skjedd med indre ledd

boman
01/09/10, 18:43
Ah ;)
men det er bare spissinga som er feil altså?
Rart, endeledda burde jo ikke forandre seg etter noen kilometer kjøring..
Mansjetten der indre ledd er skrudd til tannstaget? Hvis jeg tenker på riktig del burde jo ikke den akkurat løsne..

ChrML
01/09/10, 18:55
Ah ;)
men det er bare spissinga som er feil altså?
Rart, endeledda burde jo ikke forandre seg etter noen kilometer kjøring..
Mansjetten der indre ledd er skrudd til tannstaget? Hvis jeg tenker på riktig del burde jo ikke den akkurat løsne..
Yup, men det mystiske er at den er blitt helt feil uten at noe er skrudd på eller endret. Har heller ikke kjørt hardt den siste tiden i heletatt. Kan umulig ha vært sånn etter vi bytta foringer og endeledd uten å ha merket det. Ristet godt i rattet nå. Virket som om hjula var "løse" og vinglet rundt.

Har nå også sjekket at fjørbeinet sitter i dempertårnet ordentlig og fjørbeinet ser ikke ut til å ha bøyd seg noen vei (som jeg uansett tviler på siden jeg har kjørt veldig normalt siste tiden). Så gjenstår igrunn kun å sprette opp mansjetten å se. Men prøvde akkurat å klemme på mansjetten etter kula og vri for å se om den var løs, men fikk ikke skrudd.

boman
01/09/10, 18:57
Jeg har lyst å foreslå å ta en 4-hjulskontroll, men er jo ikke noe stort poeng, siden dette her liksom har endra seg uten videre.

ChrML
01/09/10, 19:05
Jeg har lyst å foreslå å ta en 4-hjulskontroll, men er jo ikke noe stort poeng, siden dette her liksom har endra seg uten videre.
Mm. Er jo begrenset hvor mye som kan endre seg foran der uten videre. Eneste jeg kan tenke meg er indre leddet. Når ytre fremkant av hjulet plutselig står nesten 5 cm utover på begge sider så må det være noe ganske drastisk som har skjedd :p.

Vil tro at det hadde merkes før hvis den hadde vært sånn siden vi byttet endeledd. Men tviler fordi den var retningsstabil og fin på rattet. Bortsett fra bittelitt dødgang på styringen når man kjører rett frem.

jonass
01/09/10, 22:00
Min rister også, og har litt det samme ang at hjula spriker, men jeg vil ha litt sprik da men. Klakker det noe til deg? Klakker litt til meg. Så blir bytte av bærekuler asap egentlig for min del. Hører også en liten slakke når jeg ratter, men kjenner ikke noe på styre stagene, har btw bytta endeledd, men var slik før også, ble ingen forskjell.

Så fant jeg ut at foringene på casterstagene var dårlige, bytta de og rattet vrir seg ikke lenger under kraftig bremsing.

Joakim-G_R
02/09/10, 10:34
Kan ikke være tannstanga da?

ChrML
02/09/10, 14:11
Kan ikke være tannstanga da?
Mulig. Men siden hjula plutselig har gått frahverandre så må jo tannstanga ha strekt seg, som er lite trolig. Så den må isåfall ha knekt, men da ville det ene hjulet vært helt løst å svinge tror jeg.

Skal pelle opp mansjettene i dag.

ChrML
02/09/10, 17:29
Har byttet styrestagene nå. Ingen av de hadde skrudd seg ut og de så tilsynelatende greie ut. Satt det sammen igjen nå og justerte spissinga på øyemål og den virker grei nok å kjøre nå (ingen risting). Jeg og Henrik940 skal måle spissingen med målestang etterpå for å justere det perfekt. Så får vi se om problemet er løst.

Skjønner fortsatt ikke hvorfor dette helt plutselig endret seg. Men får bare justere det korrekt nå, så får vi se om det endrer seg igjen. Men det er jo egentlig umulig.

Mr. Crepsley
02/09/10, 18:52
Du skal ikke se helt bort ifra at noe kan ha rørt seg, uten at du klarer å se det. Er vel mest sannsynlig det som har skjedd og, siden du nettopp har byttet endeledd og.

ChrML
02/09/10, 19:24
Yep. Spørs om det har vært sånn siden vi bytta foringer, men kan ikke skjønne det fordi den ikke har rista i rattet før. Ploget heller ikke noe før. Det er jo flere uker siden nå.

Men nå var vi akkurat jeg, Henrik940 og kjellt på 4-søyleren og justerte inn spissingen til nøyaktig 1mm toe-in. Nå er den helt strøken :). Ikke noe ploging når man snur eller risting i rattet i svinger. Drar også rett frem. Rattet ble nesten rett og. Så får vi se om det holder seg sånn!