PDA

Vis full versjon : Veivhusventilasjon. Tror jeg har gjort noe dumt!



crazyclomp
01/09/10, 08:14
Jeg holder på å rense opp i veivhusventilasjonen på 740'en med en b230a.
Jeg tok av den svarte boksen, som var full i drit, så så jeg nedi de to hullene i blokken at det var masse dritt der også.

Masse harde sotklumper, som jeg skulle ha ut. Så jeg dro opp en slange fra det nederste hullet på bildet:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/2.jpg

Dette er slangen jeg dro opp:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/3.jpg

Skjønner ikke hvordan jeg skal få den nedi igjen. Skal den sitte på noe nedi med bunnpannen?

Hjelp!

Volvo144
01/09/10, 08:37
Den slangen skal festes rett ved siden av oljepumpa...

Du må nok av med bunnpanna for å få festa den.

Den er bøyd slik at den akkurat lurer seg forbi veiv og oljepumpe og er festa med ei slags klemme ved siden av oljepumpa. Slangen stikker ca. like dypt som silen på oljepumpa...

crazyclomp
01/09/10, 08:46
Da må jeg jo ut med motoren da :O Eller?

crazyclomp
01/09/10, 09:16
Er det mye å betale 513,- for ny boks til veivhusventilasjonen?

Volvo144
01/09/10, 13:42
Jeg kjøpte min på www.ipdusa.com... det heter flame trap.

Jeg klarer ikke å se for meg noen annen måte å få ut bunnpanna på enn å ihvertfall løsne motorfestene og heise opp motoren litt slik at du får ut bunnpanna... Kan være det uansett blir litt trangt...

Noen andre som vet dette, og eventuelt om denne slangen bare kan puttes nedi igjen uten å montere den riktig?

crazyclomp
01/09/10, 14:32
takk for svar :)
Kjøper den fra frydenbø da. Like billig totalt :p

Men vet noen om det hadde gått an å kjøre uten det røret? BAre lage en pakning så det ikke er glippe mellom blokken og boksen? Skal bare ha den til og fra eu-kontroll, så skal jeg bytte motor liksom. hehe

crazyclomp
04/09/10, 17:47
Kan jeg bumpe denne?

Det har seg sånn at jeg egentlig har innsett at jeg må løsne motoren osv. Men hva er letteste måte å gjøre det på?

wunder-hansi
05/09/10, 12:15
må løsne ene motorfestet og heise opp motoren,d a går det akkuratt. eller ta den ut;)

tor
05/09/10, 19:02
Kan jeg bumpe denne?

Det har seg sånn at jeg egentlig har innsett at jeg må løsne motoren osv. Men hva er letteste måte å gjøre det på?

drit i å ta av bunnpanne og sånn

legg imellom en tykk oring,, dra på eu.... når godkjent,,, bytt motor,,

crazyclomp
06/09/10, 17:40
Har jekket opp motoren og senket ned girkassen nå, fått av bunnpannen og prøvd å få på slangen.
Den skal visst sitter på en "krok" på innsiden av blokken, men det er sykt vanskelig å få den igjennom "kroken" Noen som vet om jeg kan kjøre med den sånn at jeg kapper slangen så pass mye at den henger bare litt forbi kroken og ikke 10 cm?

emilhetty
07/09/10, 15:49
Er det ikke bare å løsne den kroken da? Sitter ikke den bare i bolten til oljepumpa?

Hadde det vært gammel sur B230A motor jeg skulle kun hatt til Eu kontroll så hadde jeg ihvertfall ikke giddi å styra med å ta av bunnpanna.
Den slangen er der bare fordi den oljedampen som blir til olje i oljefella skal gå ned i bunnpanna igjen. Om den bare renner ned langs blokka og ned i bunnpanna hadde ikke jeg brydd meg om.

crazyclomp
07/09/10, 17:00
Hehe, skjønner den. Men nå har jeg fått den på og skrudd sammen dritten igjen. Skal skru inn motor og gir senere ikveld, så får vi se om den går skikkelig :) Blir trangt med penger etter jeg har fått lappen, så må sikkert kjøre med denne motoren en stund :p
Takk for svar da folkens :D