PDA

Vis full versjon : clutsh problem



H.Flote
31/08/10, 20:05
Til en b230ft med m47 kasse u/overdrive.

Har nå byttet clutsh etter at trykkplata var knekt, satt på igjen ny trykkplate, fikk på girkassa uten problem, satt på wiren til clutshen, men da ville ikke clutshen ta nok. så da satt jeg på en ekstra mutter på wiren. (har ikke loddet på endern av wiren) så strammet jeg den max, da virket det heller ikke..
noen som vet hva problemet kan være? :s begynder å haste.. får snart lappen så det hadde vært knas om bilen gikk til da :)
takk for alle svar.

Uberhenrik
01/09/10, 11:43
Er ikke bare å stramme til, skal ha omtrent 5mm slark fram og tilbake på clutch gaffelen på de kassene der.

Ikke forvent at kassa holder lenge med turbo, jeg har knekkt 2 uten turbo.

M90 eller getrag som gjelder.

gull pilen
01/09/10, 12:10
eller m46 om du vil spare deg for å bytte synkron ringer på m90en som du heller ikke får tak i nye deler til lengre:p

H.Flote
01/09/10, 19:48
kassa skal ikke være noe gale med, men når jeg tok av kassa var det 2 muttre på vaieren, og når jeg stramma igjen når clutshen var på igjen var ikke det nok.. så da hadde jeg på en mutter til, strammet helt og likevel var det ikke nok.. :s

ChrML
01/09/10, 19:55
eller m46 om du vil spare deg for å bytte synkron ringer på m90en som du heller ikke får tak i nye deler til lengre:p
M90 har man aldri fått tak i nye deler til (kun inngående/utgående simring og sånt). Fordi Volvo gikk vekk fra å reparere girkasser når de kom. De bytter hele girkassa istedet. Det var for tvilsomt å gi garanti når de åpnet kassene å fikset selv.



kassa skal ikke være noe gale med, men når jeg tok av kassa var det 2 muttre på vaieren, og når jeg stramma igjen når clutshen var på igjen var ikke det nok.. så da hadde jeg på en mutter til, strammet helt og likevel var det ikke nok.. :s
M47 kassa kommer nok til å havarere ganske snart på turbomotor :). Har vært litt borti waier-clutsj, syns det hørtes rart ut. Sikker på at alt ligger som det skal? At det ikke er noe mothold som mangler eller noe som gjør at du ikke får strammet den?

H.Flote
01/09/10, 20:02
M90 har man aldri fått tak i nye deler til (kun inngående/utgående simring og sånt). Fordi Volvo gikk vekk fra å reparere girkasser når de kom. De bytter hele girkassa istedet. Det var for tvilsomt å gi garanti når de åpnet kassene å fikset selv.



M47 kassa kommer nok til å havarere ganske snart på turbomotor :). Har vært litt borti waier-clutsj, syns det hørtes rart ut. Sikker på at alt ligger som det skal? At det ikke er noe mothold som mangler eller noe som gjør at du ikke får strammet den?

det som er også rart, er at jeg får bare slakka litt vaieren for hånd, då må jeg til med nøkler, så blir det tyngre igjen å slakke.. men skal det være mulig å få på kassa om noe ikke er rett satt på da? :s har m47 kasse liggendes, mem bytta den ikke da trykkplata var knekt.. :s

Robert
01/09/10, 20:07
det som er også rart, er at jeg får bare slakka litt vaieren for hånd, då må jeg til med nøkler, så blir det tyngre igjen å slakke.. men skal det være mulig å få på kassa om noe ikke er rett satt på da? :s har m47 kasse liggendes, mem bytta den ikke da trykkplata var knekt.. :s

Sikker på at du skrur riktig vei?

H.Flote
01/09/10, 20:11
jepp.. så på clutshpedalen at den var for langt inne, så når jeg stramma kom den lenger ut.. nå er den slik som den skal men clutshen tar likevel ikke.. :(

Tufte_
01/09/10, 20:23
bare for å spørre, har du riktig clutch?og er du sikker på at du ikke har satt lamellen feil vei?regner med at utløserlageret fortsatt er der det skal og at det er helt,har vært borti det at lageret har en tendens til å dele seg når dette har blitt gammelt,så kan være der problemet ligger vis du ikke har byttet det...
jeg ville tatt av kassa igjen og sjekket at alt er det og at alt står riktig.sjekk også at trykkplata er riktig i forhold til svinghjulet og at svinghjulet ikke er slitt der som lamellen går i mot.

H.Flote
01/09/10, 20:28
bare for å spørre, har du riktig clutch?og er du sikker på at du ikke har satt lamellen feil vei?regner med at utløserlageret fortsatt er der det skal og at det er helt,har vært borti det at lageret har en tendens til å dele seg når dette har blitt gammelt,så kan være der problemet ligger vis du ikke har byttet det...
jeg ville tatt av kassa igjen og sjekket at alt er det og at alt står riktig.sjekk også at trykkplata er riktig i forhold til svinghjulet og at svinghjulet ikke er slitt der som lamellen går i mot.

clutshen er den samme ja. men lamellen er jeg ikke 100% sikker på.. men regner med at kassa må av igjen uansett ja.. noen som har noe bilder om hvordan det skal monteres? (med tanke på hvilken vei lamellen skal være?) :p

ChrML
01/09/10, 20:33
clutshen er den samme ja. men lamellen er jeg ikke 100% sikker på.. men regner med at kassa må av igjen uansett ja.. noen som har noe bilder om hvordan det skal monteres? (med tanke på hvilken vei lamellen skal være?) :p
Det står på lamellen. Står "Flywheel side" på den siden som skal mot svinghjulet.

Robert
01/09/10, 20:33
clutshen er den samme ja. men lamellen er jeg ikke 100% sikker på.. men regner med at kassa må av igjen uansett ja.. noen som har noe bilder om hvordan det skal monteres? (med tanke på hvilken vei lamellen skal være?) :p

Det skal stå på lamellen hvilken vei som skal stå mot kassa.

Edit: Eller omvendt som han som kom meg i forkjøpet sier.

Tufte_
01/09/10, 20:35
plata hvor fjærene står på lamellen skal stå mot girkassa.

H.Flote
01/09/10, 21:15
ok.. får ta et krafttak imorgenkveld når dagens ykt i traktorsete er gjort da.. begynder å stresse siden jeg har oppkjøring 20 sept :p

gull pilen
02/09/10, 07:45
går kjapt om du har gjort det en gang eller 2 og har løftebukk..
m47 kassen er jo en av de letteste kassene...
brukte beint en time på å bytte klutsj på en bil med m46 kasse...(var 2 man vell og merke):D

H.Flote
02/09/10, 07:56
går kjapt om du har gjort det en gang eller 2 og har løftebukk..
m47 kassen er jo en av de letteste kassene...
brukte beint en time på å bytte klutsj på en bil med m46 kasse...(var 2 man vell og merke):D

joda, er ikke noe problem å ha den av igjen.. er bare så j*vlig irriterendes :mad: its not only only, but but :D noen som har hydraulisk system til salgs. og om det er mye arbeid å gå fra m47 u overdrive til m47 m overdrive? :)

gull pilen
02/09/10, 08:30
m47 finnes vel ikke med od...
vet det er noen svensker som har bygget om m47 kassene men hvor bra det er vet jeg ikke..
m47 tåler jo bare 1 drag på 1,1bar så lager 3 gir ulyder...