PDA

Vis full versjon : Øvre motorfeste?



Tollan
30/08/10, 20:34
Det øvre motorfeste jeg ser noen snakker om her, er det det "staget" over midten av motoren omtrent som går i en rund ende? hørt at det ikke skal gå an og dytte "staget" frem og tilbake, stemmer det? og med det samme, er biltema powerfilterene greie?

v70dude
30/08/10, 21:43
skal vell være mulig å bytte det, det kan hvertfall skrus av å på min V70 97 LT

powerfilter fra biltema vet jeg ingen ting om :P

Tollan
30/08/10, 21:53
hm, det er riktig feste jeg snakker om altså? er det mye pes og bytte det? dyrt? :P

v70dude
30/08/10, 22:00
http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.morgis.net/Bil/Volvo%2520850%2520t5r/850%2520t-5r%2520prosjekt/desember08/16122008847.jpg&imgrefurl=http://forum.vccn.no/showthread.php%3Fp%3D625&usg=__-r2D7XsyZVERRO0N3FEAn3cZtRQ=&h=600&w=800&sz=151&hl=no&start=0&zoom=1&tbnid=yRb6JWPOIGhxlM:&tbnh=144&tbnw=191&prev=/images%3Fq%3D%25C3%25B8vre%2Bmotorfeste%2Bvolvo%26 um%3D1%26hl%3Dno%26sa%3DN%26biw%3D1600%26bih%3D751 %26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=1302&vpy=245&dur=1374&hovh=194&hovw=259&tx=187&ty=94&ei=rht8TMmfHIKUjAfRzLjTDg&oei=rht8TMmfHIKUjAfRzLjTDg&esq=1&page=1&ndsp=28&ved=1t:429,r:13,s:0

tenker du på den armen, eller den runde i midten?

Tollan
30/08/10, 22:01
ja det går en arm ut over motoren på en måte, der sitter det en rund foring eller noe i enden. :) ?

VOSSINGEN
30/08/10, 22:15
Orginalforingen kan være LITT utfordrende og få i..

http://www.backspegeln.com/tips_motorbussning.asp

Alt. kan man kjøpe powerflex foring. Den kommer i to deler og er mye enklere og montere. Den gamle foringen kan deles forsiktigt med en baufil eller rundsag.

Noen som forhandler powerflex i norge..

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/5/main.asp?wwwalias=bcb&subgid=278&gid=223

http://www.websitefolder.net/909motorsport/POWERFLEX_FORINGER.asp

http://www.protrim.no/produkter_understell_powerflex.shtml

Tollan
30/08/10, 22:19
hjertelig takk for hjelp :)

mrstfu
31/08/10, 16:08
powerfilter fra biltema gjør vel samme nytten som et hvilket som helst annet powerfilter, så lenge du har varmeskjold rundt filteret, så det ikke plukker opp så jævli mye varm luft fra motoren.

har hørt saker og ting om hvor godt tema-filtere faktisk FILTRERER, at dette er noe labert, men har ikke konkrete erfaringer.

v70dude
01/09/10, 11:09
Noen som vet hvor man får taki øvremotorfeste? har hvert over hele byen å ingen har det eller kan få taki det :( noen tips?

Morgis
01/09/10, 12:37
bcb og ipd har polyforing til det øvre. Kjempegreit å montere kontra det originale :)

v70dude
01/09/10, 12:49
Ok, men jeg trenger det engetlig idag.. :( den har ryki helt..

Morgis
01/09/10, 12:51
mulig jeg har et originalt liggende hjemme.. med arm så det er bare å skru det fast.. men du får det fortsatt ikke i dag, pga posten :)

v70dude
01/09/10, 12:52
hehe, ja å litt langt å kjøre til kr.sand :P
men hvor mye skulle du evt ha for det?

Morgis
01/09/10, 12:54
300,- med hele armen

v70dude
01/09/10, 12:55
det var ikke så dårlig, men er det noe man kan bruke frem til jeg får taki det? :P

v70dude
01/09/10, 13:50
er det ingen andre ting jeg kan fylle inn i der? er litt lei av den syke romle/krangle lyden på tomgang osv :S

Canon
01/09/10, 19:04
Dette ser bra ut: http://volvoforum.no/tips_triks/s60-v70n-s80/motorfeste.htm

volvojoachim
01/09/10, 19:25
stjeler tråden litt. er det fare for å ødelegge noe, om man kjører med ødelagt øvre motorfeste?

v70dude
01/09/10, 19:38
da er det ikke rart jeg ikke finner nytt motorfeste :P

når jeg var hos mekonomen så viste de meg dette bildet.. men mente at det ikke var riktig :P
så man får ikke kjøpt den gamle typen?
hvor mye koster denne her noen som vet det?

volvojoachim
01/09/10, 19:39
øvre motorfeste til bilen din, finner du hos bcb til 350kroner. Tar selvfølgelig et par dager med frakt osv..

Dette er da powerflex, som er greit å montere og solide saker. har akkurat bestillt ett selv.

volvojoachim
01/09/10, 19:53
Ser litt på powerflexen fra bcb. der står det "PÅ DISSE FORINGENE MÅ YTTERHYLSE AV GAMMEL GUMMI FORING BRUKES."

Er det gummien som er utenpå foringen som står i bilen for øyeblikket?

v70dude
01/09/10, 21:06
bytter heler til det nye systemet jeg, får jeg det med engang =)

mrstfu
01/09/10, 23:15
hehe, ja å litt langt å kjøre til kr.sand :P
men hvor mye skulle du evt ha for det?

pfft, du bor nærmere enn meg, og jeg tok det på en fin liten stund...


12 timer tur retur... 70 mil....:D

Jack89
02/09/10, 08:11
Volvo har det øvre til 250kr, bytta igår...ett tips er å dremle/pusse av bittelitt på foringen så den ikke blir fullt så jævlig å få på plass....ikke misfortså den skal ikke være så rom at den bare kan presses inn med handmakt...du må bruke en tæsj, og MYE silikonspray, gjør ingen skade å pusse det av litt, ta to 48mm kopper på hver side men skiver og ett passende gjengestål men mutrer...så skruver du dette inn...og kakker av og til litt rundt med en hammer hvis det begynner å gå inn skeivt og bruk myyye spray. Foringen skal stikke ut ca. 2mm på hver side. Ikke prøv å tæsj inn en ny foring uten å ta av litt...da sprekker det 100% sikkert

Jack89
02/09/10, 08:14
stjeler tråden litt. er det fare for å ødelegge noe, om man kjører med ødelagt øvre motorfeste?

Siden volvo femmer er tværstilt så vrir den seg framåver og bakåver ved pådrag, rygging osv...hvis foringen som skal forhindre dette er gåen så får motoren til å vri seg ganske mye mer enn den skal,....det blir da ugunstige vinkler og press mot girkassen noe som resulterer i høy slitasje og i verste fall kaputt kasse. Har du gåent motorfeste er det en hastesak å bytte altså

volvojoachim
02/09/10, 14:18
Noen tips til montering av volvo original foringer? I påvente av superflex skal komme i postkassa..

mrstfu
02/09/10, 22:14
GLIDEMIDDEL!

vannbasert og uten smak eller lukt, er det jeg foretrekker... :D

men WD40 er sikkert like bra. jeg og onkel brukte ei svær ståltvinge og vise grip når vi monterte powerflexforinga min, og den er todelt, så originalforinga er ei skikkelig bitch. hammer er vel det eneste jeg kan tenke på, evt en rørtang av at slag. må hvertfall presses inn med mer enn ren håndkraft, har jeg inntrykk av.

volvojoachim
03/09/10, 00:00
okay. e det sånn at motoren må løftes på?

mrstfu
03/09/10, 00:12
åssen var det a... gjorde detta for over et år siden serru... trur ikke blokka må løftes på, men kan jo ikke skade å sette en jekk med noen klosser på under bånnpanna, så den hvertfall ikke detter.

forutsatt at bånnpanna tåler det? her er jeg litt blank ass, men skulle ikke tru det øvre motorfestet holder motoren opp fra de nedre motorfestene....

v70dude
03/09/10, 10:17
hva er beste måte å montere på nytt øvremotorfeste, den gamle typen :P

stått nå i 1 time vridd å vrengt slått å klemt... :( trenger sårt tips

mrstfu
03/09/10, 11:49
hva er beste måte å montere på nytt øvremotorfeste, den gamle typen :

dont! :D seriøst, du kommer ikke til å angre på et powerflex i fin lilla farge. utover det er et kun kreativ bruk av verktøy og rå makt som hjelper.:D

hørt saker og ting om at du må ha hydraulisk presse, blir hvertfall lettere hvis du tar armen av torpedoveggen.

Tollan
15/09/10, 16:11
Er det noen som har en anelse om hva dem mener når man kjøper powerflexforing så står det at du må bruke noe av det som sitter der fra før av, hva er det dem mener der?

Morgis
15/09/10, 17:14
Fjerne den gamle foringen.
Lettest å kappe den ut
http://morgis.net/Volvoforum/Veiledere/Foringer/Ovre%20motorfeste/850%20x70/4.jpg
http://morgis.net/Volvoforum/Veiledere/Foringer/Ovre%20motorfeste/850%20x70/5.jpg

Inn med polyforing
http://morgis.net/Volvoforum/Veiledere/Foringer/Ovre%20motorfeste/850%20x70/6.jpg

Tollan
15/09/10, 19:03
takker :)

Tollan
16/09/10, 05:38
nå skjønner jeg hvorfor du ikke skrev noe imellom "av med gammel, inn med ny". for en jobb det var. halv flaske med zalo gikk med, så det kommer vel til å boble ut av bilen min i dag :P

hammerpaal
08/06/11, 15:05
Bringer liv i tråden igjen.

Hvordan er det å skifte fóringen i det øvre motorfeste? Trenger motoren å bli jekket opp for å få ut fóringen? - Hvordan er innsettingen av nytt? Kreves det noe spesielt verktøy for å få inn den inn igjen?

Lett jobb?

850GLTsilver
08/06/11, 23:13
Bringer liv i tråden igjen.

Hvordan er det å skifte fóringen i det øvre motorfeste? Trenger motoren å bli jekket opp for å få ut fóringen? - Hvordan er innsettingen av nytt? Kreves det noe spesielt verktøy for å få inn den inn igjen?

Lett jobb?

Er i grunnen svært enkelt.

Ingen behov for å jekke opp motoren, da dette feste kun tar seg av vridningskreftene på motoren, så motoren henger ikke i dette.

Gjør som det er anbefalt lengre oppe her, sag ut gamlefestet (er plastforing på det) Selv monterte jeg et todelt feste fra IDPUSA, smurte det så vidt med litt fett, og delene gled pent på plass. Foringen bød selvsagt på litt problemer, da men selvfølgelig ikke treffer 100% med det eksentrisk plasserte hullet for den.

Totaltid: Ca 15 minutter.

hammerpaal
09/06/11, 11:11
Mange takk for svar. Hørt det kan bli litt mer motorlyd i kupéen med sånn poly-fóring, men for meg er ikke det noe problem.
Da får jeg bestille meg en slik fóring. :D

850GLTsilver
09/06/11, 12:52
Kan ikke si jeg merker en døyt jeg i allefall.
Kan laste opp bilde av den foringen jeg har montert.

mrstfu
09/06/11, 12:55
beregn noe mer tid enn GLTsilvers 15minutter, kan være et SALIG knot om du ikke er skamheldig. som han sier er ikke jekk nødvendig i det hele tatt:D

det blir uten tvil en del mer motorlyd i kupeen, men ikke som om du skulle hatt fri eksos. heller en lyd som gjør deg enda mer responsiv på motorlyden og turtallet, føler deg mer frem på turtallet i forhold til giring, blant annet... obligatorisk, for alt annet enn en limousin, i mine øyne. kanskje noe mer enn følelse enn en lyd, vanskelig å beskrive skikkelig.

EDIT: er jo forskjellige oppfatninger av det, jeg følte hvertfall mye mer motorlyd inn i kupeen enn det GLTsilver sier, men dette beror på flere ting, feks hvor hel og fin lydisolasjonen din er.

i tillegg, vil den som sagt hindre vridninger i motorblokka, som igjen påvirker eksosanlegget. du vil og muligens merke at motoren er litt mer responsiv i forhold til gasspådraget, da mer av energien går til å drive bilen frem, istedet for å riste motoren i filler:D

850GLTsilver
09/06/11, 12:58
Jeg er bare så innmari flink vet du mrstfu:D

mrstfu
09/06/11, 12:59
eller kanskje du monterte foring som egentlig skal sitte på bærebrua.... den er hvertfall ikke noe problem å få inn i motorfestearmen:D

850GLTsilver
09/06/11, 13:02
Annen dimensjon på den.

Har de liggende klar for montering ved neste besøk under bilen.

Som sagt, så smurte jeg de to delene med litt silikonfett, og da gled de inn sært lett.

Anbefaler å være nøye med å sjekke at hullet for hylsa i midten "lines" opp slik at også den glir lett inn.
Sett den for all del IKKE inn før foringene er på plass, da klarer du IKKE å få de helt på plass.

mrstfu
09/06/11, 13:12
Annen dimensjon på den.



Det var liksom litt av poenget, at den i omkrets er liten nok til ikke å by på noen problemer å få INN i armen, ikke dermed sagt at den sitter der:D

850GLTsilver
09/06/11, 13:20
Tro meg, den er umulig å få in uten fett:D
Så den sitter der, fungerer 100% perfekt.

Jeg er så fornøyd som jeg aldri har vært med dette festet.
Det originale vred seg jo uansett en del, noe som faktisk var merkbart.

Det er som du antyder over her, virker som om kreftene nå går mere direkte ut til hjulene. Selvsagt en lett overdrivelse, i og med at denne vridningen av motor kun var marginal og blir jo stoppet opp helt også av det originale feste.
Men følelsen den er suveren.

Bilde kommer i kveld av festet, på plass selvfølgelig, tenk bare over at det er delt på midten det som jeg setter inn bilde av.
Ulempen?:confused: Tja, nå MÅ jeg jo handle blå silikonslanger over det hele for å få de til å matche...:p

mrstfu
09/06/11, 13:25
Jada, det originale motorfeste er UTMERKET det og, funker som juling... helt til det ikke gjør det lenger, ettersom dette ikke er et solid stykke gummi, vil den jo slites løs, som de fleste 850er man ser har opplevd. da har det jo INGEN funksjon lenger.

Tollan
09/06/11, 19:39
Jeg byttet denne fôringen på 850'n og slet meg halvt ihjel for og få den inni. brukte rikelig med salo, men slet fælt med den altså. har ikke turt og prøve og bytte på skuta enda :P

850GLTsilver
09/06/11, 23:03
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/1183.jpgSLIK ble mitt feste.

Er delt på midten, så jeg presset inn fra hver side.
MEGET godt fornøyd med løsningen.

Silikonfett er sterkt å anbefale over Zalo.

Kjetil Krømcke
11/06/11, 14:10
Mange takk for svar. Hørt det kan bli litt mer motorlyd i kupéen med sånn poly-fóring, men for meg er ikke det noe problem.
Da får jeg bestille meg en slik fóring. :D


Kan ikke si jeg merker en døyt jeg i allefall.
Kan laste opp bilde av den foringen jeg har montert.


Jeg byttet både øvre og nedre feste, og når jeg bare hadde byttet det øvre merket jeg ikke stor forskjell, men når det nedre ble byttet ble det en hissigere motorlyd inni bilen. Det høres ut som det går fælt, når det igrunn går helt vanlig:)

Jeg har disse

Øvre: http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1576&Category2ID=1781&List=1&Level=2&ProductID=21572
Nedre: http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1576&Category2ID=1781&List=1&Level=2&ProductID=21876

hammerpaal
11/06/11, 15:55
"ØVRE MOTORFESTE FORING PÅ 850 ALLE S/C/V70 97>00 MFL. MED 60MM. UTVENDIG MÅL PÅ GAMLE FORINGEN.

PÅ DISSE FORINGENE MÅ YTTERHYLSE AV GAMMEL GUMMI FORING BRUKES."


Hva mener dem med det?
Blir ikke den gummifóringen helt ubrukelig etter at den har blitt saget i for å få den ut?

Kjetil Krømcke
12/06/11, 13:33
jeg brukte ikke den ytterhylsen, å den sitter som fjell den, jeg kuttet til et par stålplater meg gjengestang og muttere på hver side til å presset dem på plass, det funka bra det:)

850GLTsilver
13/06/11, 05:57
Jeg byttet både øvre og nedre feste, og når jeg bare hadde byttet det øvre merket jeg ikke stor forskjell, men når det nedre ble byttet ble det en hissigere motorlyd inni bilen. Det høres ut som det går fælt, når det igrunn går helt vanlig:)

Jeg har disse

Øvre: http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1576&Category2ID=1781&List=1&Level=2&ProductID=21572
Nedre: http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1576&Category2ID=1781&List=1&Level=2&ProductID=21876

Den øvre er den samme som jeg fikk hit for to hundrelapper det.
Det nedre har jeg ikke behov for å skifte ennå, da det er nesten nytt originalt.
Blir vel å hente også det fra ipdusa.
Har funnet EN ting som ble litt irriterende: Dekselet rundt rattstammen har begynt å gi lyd fra seg. Eneste plastikklyden jeg har i hele bilen...

mrstfu
13/06/11, 20:52
Den øvre er den samme som jeg fikk hit for to hundrelapper det.
Det nedre har jeg ikke behov for å skifte ennå, da det er nesten nytt originalt.
Blir vel å hente også det fra ipdusa.
Har funnet EN ting som ble litt irriterende: Dekselet rundt rattstammen har begynt å gi lyd fra seg. Eneste plastikklyden jeg har i hele bilen...

to torx20 (mulig mindre) skruer i underkant som fester underdel mot overdel, og en torx25skrue opp i rattstammen som fester hele driten, bare å stramme de litt. i tilfelle det ikke funker, legg noen punkter med akryl rundt om i skjøten og kontaktpunktene mot stammen, funker fjell.

850GLTsilver
13/06/11, 21:09
Mr. Silikon er på vei inn ja:D

Vet om de to torx-skruene ja. Er forøvrig forundret over at det er stor forskjell på hvor høyt jeg får justert rattet på -93 og -95 modellen.
Er nesten tre Cm høyere opp på -95 modellen.
Mistenker at foringene på den gliderammene er ødelagte på -95 modellen.
MEN passer meg langt bedre, da øvre tredjedelen av speedometeret er skjult for meg når jeg sitter sånn greit i setet i -93 modellen. Ser alt helt fint i -95 modellen.

mrstfu
14/06/11, 09:16
Mr. Silikon er på vei inn ja:D

Vet om de to torx-skruene ja. Er forøvrig forundret over at det er stor forskjell på hvor høyt jeg får justert rattet på -93 og -95 modellen.
Er nesten tre Cm høyere opp på -95 modellen.
Mistenker at foringene på den gliderammene er ødelagte på -95 modellen.
MEN passer meg langt bedre, da øvre tredjedelen av speedometeret er skjult for meg når jeg sitter sånn greit i setet i -93 modellen. Ser alt helt fint i -95 modellen.

Høy kar du? Jeg ser alt helt fint på min 93mod, med rattet så langt ned og bakover som mulig, igjen kan det jo hende jeg ligger litt mer i setet enn du gjør:D Har setet helt bak og, det gjør jo litt:D

850GLTsilver
14/06/11, 15:14
Ikke spesielt høy, men relativt korte ben, og desto lengre overkropp. :eek:
Gir en del utfordringer når det gjelder dette å finne god kjørestilling i bil ja.
Er i grunnen kun Volvo, Mercedes , BMW og noen av de større Audiene som jeg har fått til slikt i så langt. Ligge i setet har jeg aldri gjort.
Mister så alt for mye av oversikt og ikke minst "verktøy" å benytte i de situasjoner hvor man trenger rask reaksjon på dette som bør skje i krisesituasjoner. Spart meg for mangt det å sitte noe mere rett opp. :cool:

MEN jeg mister alt fra Ca 60Km/h til 120Km/h på skiva ja. Skjer det noe særlig deromkring tru?:confused:

mrstfu
14/06/11, 15:21
MEN jeg mister alt fra Ca 60Km/h til 120Km/h på skiva ja. Skjer det noe særlig deromkring tru?:confused:

det gjør det ikke, dette kan avkreftes med engang. så lenge du rekker bremsen i tilfelle laser, og ser 0-60, burde du være klar hva råning angår.

hammerpaal
20/06/11, 15:46
Den bolten som går gjennom armen til motorfestet ved torpedoveggen, skal den skrus til med moment?