PDA

Vis full versjon : dobbel eller enkelmasse svinghjul?



session
30/08/10, 17:39
skal bytte til en 6puck lammel fra pedersen, men passer trykkplate til DM svinghjul på enkelmasse hjul? er det like greit og sette på enkelmasse svinghjul når jeg først er nede med kassa? hørt noe om at DM svinghjuler kan "sprenge" ?:confused:

asdf
30/08/10, 18:11
Den passer, hvis du har dreiebenk...

session
30/08/10, 18:14
det har jeg ikke, men er ikke noe umulighet og få en bekjent til og ordne det

Njål Nilssen
30/08/10, 19:15
Dobbeltmasse er for Luxusbiler... gir litt mykere giringer og mindre risting på bestemorturtall... Altså for en som kjører normalt er enkeltmasse bedre på alle måter etter min mening...slipper også en "halvmeter" dødgang i drivverket...

session
30/08/10, 19:48
er enkelmasse hjulet bolt on siden jeg da DM nå? eller er det noe mere jeg må ha, har en enkelmasse hjul liggene

Njål Nilssen
30/08/10, 19:56
er enkelmasse hjulet bolt on siden jeg da DM nå? eller er det noe mere jeg må ha, har en enkelmasse hjul liggene

Vel er jo samma boltmønster, så på veiva er det jo bare å bolte det fast, er ikke helt sikker på trykkplatene, men vil tro de er (i typisk Volvostil) like, er vel Lamellen det kommer mest ann på skulle jeg tro...

session
30/08/10, 19:58
da kan jeg jo like gjerne kjøpe forsterka trykkplate til enkelmasse svinghjul da siden jeg da kommer til og mest sannsyneslig sette på enkelmasse når jeg først er i gang.

TP-763 trykkplate 228mm förstärkt till B230 turbo m fl med försänkt svänghjul (betyr det enkelmasse svinghjul?)
Lamellcentrum special 228mm M90 20-splines organisk fjädrad lamell.

Passer disse sammen?

asdf
30/08/10, 20:09
dobbelmassehjulet har 240mm lamell, enkeltmasse bruker 228mm.

Det er fullt mulig å dreie ned enkeltmassehjulet slikt at man kan bruke 240mm lamell og tilhørende trykkplate. Da dreier man ned "pølsa" rundt kanten på svinghjulet, og får dermed bort mye uønsket vekt.

Har du dobbelmassehjul nå, og skal skifte til enkeltmasse så må du kjøpe nye svinghjulsbolter, da de som brukes til DM hjulet er lengere enn de som brukes til enkeltmassehjulet.

Jeg vil tro at 6puck er mest kjørbart, men det er nok enda mer kjørbart med vanlig organisk lamell og forsterka trykkplate i dobbelmasse-størrelse (240mm). Det holder godt over 500Nm, og clutchen blir nesten som orginal i bruk.

session
30/08/10, 20:15
vanlig organisk lammel og forsterka trykkplate på enkelmasse svinghjul på 228mm da?

asdf
30/08/10, 21:08
Jeg tenkte på sachs SAC883082999712 trykkplata til dobbelmassehjulet. Altså dreie enkeltmassehjulet så man kan bruke 240mm clutch.

ArneR
31/08/10, 03:52
da kan jeg jo like gjerne kjøpe forsterka trykkplate til enkelmasse svinghjul da siden jeg da kommer til og mest sannsyneslig sette på enkelmasse når jeg først er i gang.

TP-763 trykkplate 228mm förstärkt till B230 turbo m fl med försänkt svänghjul (betyr det enkelmasse svinghjul?)
Lamellcentrum special 228mm M90 20-splines organisk fjädrad lamell.

Passer disse sammen?

Ja, de passer sammen.

Fordelen er at den lamellen er organisk, og ikke sinter..

gull pilen
31/08/10, 08:55
ville dreid ned enkelmasse hjulet før bruk hvertfall...
er rett og slett for dårlig trykk på klutsjen når svinghjulet er orginal høyde på..
min har orginal turbo klutsj og sterkere trykk plate å den slurer må moment topp på 3 og 4 gir hvis jeg har feste...
altså akkurat mellom 2500 og 3000rpm