PDA

Vis full versjon : Originalt eller k&n innsatsfilter?



Testdriver
30/08/10, 17:18
Burde jeg bruke et k&n innsatsfilter å ha i boksen eller er det like greit å kjøpe et originalt å sette i?
FK med chip og oppskremt 13c

Volvo-Power
30/08/10, 17:30
Burde jeg bruke et k&n innsatsfilter å ha i boksen eller er det like greit å kjøpe et originalt å sette i?
FK med chip og oppskremt 13c

alt etter hva du selv vill. med kn innsats, vill jeg tro du vill få grommere lyd ved pådrag, og trolig litt turbolyd ved avgassing.

Testdriver
30/08/10, 17:41
Så det blir ikke noe forskjell på effekten?
Kjører nå med et åpent luftfilter men begynner å bli lei av original dumpen som dumper i hytt og pine.

cossykiller
30/08/10, 18:04
vil ha bedre effekt med originalt filter, vil tro at kn filteret er litt bedre enn det andre, men at du ikke kommer til og merke noe spesielt til dette, da det er snakk om så få hester isåfall. Du vil kjenne større forandring om du bytter fra åpent til originalt enn fra originalt til kn

Testdriver
30/08/10, 19:04
Så du mener at for å beholde den effekten jeg har nå med åpent filter, så er det lurt å sette i innsatsfilter fra k&n?

Njål Nilssen
30/08/10, 19:05
Bruk originalfilteret... INGEN forskjell (kanskje vi snakker noen få cc i minuttet forskjell :p) Eneste er at originalfilteret renser MYE bedre...

cossykiller
30/08/10, 20:56
Så du mener at for å beholde den effekten jeg har nå med åpent filter, så er det lurt å sette i innsatsfilter fra k&n?

Det jeg mener er UANSETT hvilket filter du bruker i originalboksen vil du kjenne, samt det vil være _mye_ bedre for motoren din, da original filteret ikke kan sammenlignes med åpent filter... Renser mye bedre som nevnt ovenfor

Volvo-Power
30/08/10, 21:24
et filter i seg selv vill ikke utgjøre noe merkar effektforandring.

cossykiller
31/08/10, 09:26
jo, det vil det faktisk... denne løsningen her gav faktisk 9 hester i forhold til bare med åpent filter...
det ble kjørt flere runs både med og uten.. Dette skjer for lufta blir mye kjøligere.. og den vil også få en lengre vei og gå med originalfilter, samt at du ikke vil ta inn like varm luft...http://www.raceinfo.no/temp/tn_brusflaske.jpg

Joakim-G_R
31/08/10, 10:26
haha fiffig løsning! :D Får mye bedre gjennomstrømning med åpent filter enn orginalt, også innsatsfilter gir større gjennomstrømning.
Rart det skal være kloakkrør av noe eksos og trykkrør, lastebilturboer som gjør lokale vassdraget flaut. Men orginalt pappfilter skal holde?

cossykiller
31/08/10, 11:09
dett var jo ikke snakk om noe holset hx50 eller noe i den duren.. en oppskremt 13c og chip så skal originalfilteret fint klare og peise gjennom den lufta som trengs...

Joakim-G_R
31/08/10, 14:46
Om den er så eksosbrems, så kanskje man ikke burde bremse den ytterligere med dårlig tilgang på luft da?

Volvo-Power
31/08/10, 15:07
jo, det vil det faktisk... denne løsningen her gav faktisk 9 hester i forhold til bare med åpent filter...
det ble kjørt flere runs både med og uten.. Dette skjer for lufta blir mye kjøligere.. og den vil også få en lengre vei og gå med originalfilter, samt at du ikke vil ta inn like varm luft...

du mener du MERKER forskjell på ca210 og ca220 hk?

cossykiller
31/08/10, 22:22
er ikke det jeg sier at han kommer til og merke WOW 10 hester... men større sjanse for og merke det om han setter i et originalt filter, enn og sette på enda et slikt filter..

cossykiller
31/08/10, 22:23
Om den er så eksosbrems, så kanskje man ikke burde bremse den ytterligere med dårlig tilgang på luft da?

før jeg overhodet hadde tenkt på at luftfilteret er en "eksosbrems" så hadde jeg bytta ut turbo lenge før jeg hadde nevnt ordet... men det er en annen sak

Morgis
31/08/10, 22:27
Innsatsfilter til original luftfilterboks er best om du ikke har stortrim.
Motoren får da frisk og kald luft

Njål Nilssen
31/08/10, 22:34
Innsatsfilter til original luftfilterboks er best om du ikke har stortrim.
Motoren får da frisk og kald luft

Så lenge det ikke har dårligere filtrering såklart... Eks. hvitmotorer er VELDIG sensitive på "slipepasta" inn luftveien... Vil man ha slitekant kjør med grove effektfilter som KN etc.... de flower bare promiller mere så bortkastet tid og penger... Dessuten et Konfilter som passer inn i originalboksen har mindre overflateareal enn et originalfilter.

Joakim-G_R
31/08/10, 22:59
før jeg overhodet hadde tenkt på at luftfilteret er en "eksosbrems" så hadde jeg bytta ut turbo lenge før jeg hadde nevnt ordet... men det er en annen sak

Snakket vel egentlig om 13C, da du sa oppskremt 13C. Og det er visst som å sveise et lokk i eksosen ifølge noen her. Så om turboen må suge mer enn nødvendig pga "dårlig pust", så vil man jo få mer baktrykk, selvom vi ikke prater om mye forskjeller.


Er forøvrig andre ting enn K&N også, finnes masse filtere. :)

cossykiller
31/08/10, 23:05
Snakket vel egentlig om 13C, da du sa oppskremt 13C. Og det er visst som å sveise et lokk i eksosen ifølge noen her. Så om turboen må suge mer enn nødvendig pga "dårlig pust", så vil man jo få mer baktrykk, selvom vi ikke prater om mye forskjeller.


Er forøvrig andre ting enn K&N også, finnes masse filtere. :)

jojo, men alikevel om den er så oppskremt så skal allikevel dette originalfilteret klare og ta det, kan putte i originalt filter for du får ikke presst mer utav en 13c enn det et originalfilter klarer levere, da det er snakk små forskjeller på arealer. Originale filtre filtrerer også lufta bedre. :)

Joakim-G_R
31/08/10, 23:21
Det har jeg hørt mange si (filtrerer lufta bedre) men har ikke sett noe bevis for hverken eller, så velger å tro at en av verdens største luftfilterprodusent lager filtre som gjør jobben sin. :)

Njål Nilssen
31/08/10, 23:28
Det har jeg hørt mange si (filtrerer lufta bedre) men har ikke sett noe bevis for hverken eller, så velger å tro at en av verdens største luftfilterprodusent lager filtre som gjør jobben sin. :) Nja..no må jo ofres for at de skal kunne slippe gjennom mere luft... Grovere filter flower bedre sånn er det. Men fordelen over hvor mye mer de flower, kontra hvor mye mere partikler de slipper gjennom er en annen sak...

Joakim-G_R
31/08/10, 23:30
Joda, men det er vel derfor det brukes olje bl.annet.
Men igjen, ingen harde bevis :p (må være litt sær på det iblant og, selvom jeg ser hva du mener :) )

cossykiller
31/08/10, 23:37
men nå regner jeg med at han har sitt filter rett foran/max 30 cent foran turboen? og hvis han hiver i ett originalt filter, vil lufra bli enda mer nedkjølt før den går inn i motoren, og da vil han tjene på dette, enkelt og greit. Hadde også en m5 på rulla med v10er? han kom tilbake uka etter, med chip og 2 åpne filtre hadde 5 hester mindre enn uten chip og med originale filtre...

Njål Nilssen
31/08/10, 23:42
men nå regner jeg med at han har sitt filter rett foran/max 30 cent foran turboen? og hvis han hiver i ett originalt filter, vil lufra bli enda mer nedkjølt før den går inn i motoren, og da vil han tjene på dette, enkelt og greit. Hadde også en m5 på rulla med v10er? han kom tilbake uka etter, med chip og 2 åpne filtre hadde 5 hester mindre enn uten chip og med originale filtre...

Yatzy:p

cossykiller
31/08/10, 23:45
er det jeg har prøvd og si hele tiden :P at om du har åpent filter så er det sikkert tøft lyd og alt det der... men lufta vil bli unødvendig varm iom at den får mye kortere strekning og reise på..

Men hadde du satt et konfilter inni kassen hvor det originale skal stå, så hadde du fått samme lengden, sikkert de tøffe lydene. Men ikke samme rensingen.

Greit nok joakim med den olja som blir brukt som filter på crossere. Men helt ærlig hvem er det som har 2-3 filtre og bytter disse hver dag, samt vasker dem og hiver på ny olje ?

Joakim-G_R
31/08/10, 23:57
K&N filtre skal vaskes og oljes med visse intervaller, på antall km. Jeg kjører iallefall ikke så mange km 2-3 ganger om dagen, og heller ikke på en grus/sandbane. :)

cossykiller
01/09/10, 14:43
tror jeg blir enige om at vi er uenige om hvorvidt det renser like mye :P

Joakim-G_R
01/09/10, 17:03
Ja, godt vi kan bli enige om noe. :p

Er ikke uenig, bare har vondt for å tro at det er sånn veldig stort problem :)

Testdriver
01/09/10, 17:36
Steike for en diskusjon dette har blitt da :D

Det eneste jeg lurte på var om jeg kom til å miste effekt ved å gå fra åpent filter til originalt filter i boksen :p

Hva er konklusjonen da? Vil jeg miste effekt?

Njål Nilssen
01/09/10, 17:47
Steike for en diskusjon dette har blitt da :D

Det eneste jeg lurte på var om jeg kom til å miste effekt ved å gå fra åpent filter til originalt filter i boksen :p

Hva er konklusjonen da? Vil jeg miste effekt? Nei. Mest sannsynlig opp i effekt :)

SWR
01/09/10, 20:36
Nå er ikke K&N de største verstingene i "levering av slipepasta"-avdelingen hvis de smøres riktig og med riktig olje.. :) Ei heller må de renses i eninga. Renser Keiko's relativt voksne K&N-filter en gang i året og innløpsrøret til turboen på den er oftest gullende rent.. Men, renser man de med batterisyre / tynner og smører de med vanlig luftfilterolje eller motorolje (som jeg har sett noen gjøre) så funker de jo seff ikke... :)

Njål Nilssen
01/09/10, 20:49
Nå er ikke K&N de største verstingene i "levering av slipepasta"-avdelingen hvis de smøres riktig og med riktig olje.. :) Ei heller må de renses i eninga. Renser Keiko's relativt voksne K&N-filter en gang i året og innløpsrøret til turboen på den er oftest gullende rent.. Men, renser man de med batterisyre / tynner og smører de med vanlig luftfilterolje eller motorolje (som jeg har sett noen gjøre) så funker de jo seff ikke... :)

Så for vanlige folk som ikke "bryr" seg med å gjøre innsettingen med olje ordentlig, lønner det seg heller å ha et originalt filter, men heller prøve å lage et bedre friskluftinntak.

Joakim-G_R
01/09/10, 22:45
Hva anbefaler du å sause inn K&Nfilteret med da, Bjørn?

cossykiller
01/09/10, 22:54
jeg ville anbefalt dette http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=kollevold&subgid=250&gid=23

SWR
01/09/10, 23:04
Hva anbefaler du å sause inn K&Nfilteret med da, Bjørn?

De filtrene funker kun som de skal med bruk at K&N's egen olje og ditto rensevæske...

cossykiller
01/09/10, 23:09
De filtrene funker kun som de skal med bruk at K&N's egen olje og ditto rensevæske...

er derfor jeg linka til både kn rensevæske og kn olja til og smøre på etterpå :P

Joakim-G_R
01/09/10, 23:09
Var det jeg regnet med, men kunne hende det var noe annet og "spesielt" soim kanskje funka bedre :)

SWR
01/09/10, 23:12
er derfor jeg linka til både kn rensevæske og kn olja til og smøre på etterpå :P

Skrev først, sjekka linken etterpå. :) Har testet K&N-filtre med 3-4 typer rensevæske og sikkert 5-6 typer olje, ingenting annet enn det som skal brukes funker som det skal.. :)